SEKULÆR STAT

I et indlæg 24/8 kalder Claus Hansen min påstand (i læserbrev 22/8) om, at Danmark ikke er en sekulær stat, for "vildledning" og noget, "der grænser til det lettere hysteriske." Disse besynderlige udsagn burde han sende videre til den regering som hans parti er parlamentarisk grundlag for, idet Forsknings- og Innovationsstyrelsen, under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, på sin hjemmeside skriver følgende: " Danmark er ikke et fuldstændigt sekulært samfund. I 150 år har den evangelisk-lutherske kirke optaget en speciel plads i den danske grundlov som den officielle folkekirke."

Danmark glimrer ved sit fravær på Wikipedias liste over sekulære stater.

At jeg skulle have givet udtryk for, at folkekirken er en lovgivende instans, er ganske uhyrligt. Lad mig foreslå Claus Hansen at tilmelde sig et kursus i at lære at læse indenad! På ét punkt må jeg dog give ham uforbeholdent ret, nemlig når han i dyb undren afslutter sit indlæg således: "Mærkeligt at Dansk Folkeparti ved valgene får så mange stemmer." Ja, det er mildest talt ubegribeligt og kan kun give anledning til den dybeste bekymring!

Claus Hansen udbeder sig en forklaring med hensyn til ordet fremmedhad, som jeg i mit indlæg ganske bevidst brugte om Dansk Folkepartis smædekampagner mod især danske muslimer. Jeg betvivler ikke Claus Hansens påstand om, at ordet ikke findes i Dansk Folkepartis principprogram. Så dumme er principprogrammets forfattere trods alt ikke! Men at partiets politik er gennemsyret af fremmedhad specielt rettet mod muslimer, fremgår med al uønskelig tydelighed, hvis man går på nettet og i Google indtaster følgende: Dansk Folkeparti fremmedhad. En ustyrlig masse eksempler toner da frem på skærmen, i alt 7630 hints. Prøv selv at se efter! Jo, jeg har rigeligt belæg for at anvende ordet fremmedhad i forbindelse med Dansk Folkepartis udlændingepolitik og kan med største lethed komme med en masse kompromitterende citater fra partiets topledelse!
  • fyens.dk