psykisk sygdom

af malene sørensen

Trunderup Dongsvej 23, Kværndrup

1. november kl. 21.25, blev der vist en udsendelse på DR1 - Task Force, som omhandlede psykisk syge kriminelle. Endnu en gang gav medierne os et billede af, hvor voldsomme, farlige og generende for omgivelserne de psykisk syge kriminelle er. Hvornår vises der en udsendelse om de somatisk syge kriminelle? Hvor meget fylder de i vort samfund? Jeg kan godt forstå, at den almene befolkning får et billede af, at de psykisk syge er farlige at have gående rundt omkring i samfundet.

Som ansat i socialpsykiatrien de sidste 15 år har jeg et helt andet billede af psykisk sygdom. Vi trænger til at få vist nuancerne i at være psykisk syg. I socialpsykiatrien møder vi mennesker, som os selv, som er blevet ramt af en depression, angst, posttraumatisk stress, skizofreni, personlighedsforstyrrelser, psykoser, og hvad der ellers findes af psykiatriske diagnoser. Her møder vi mennesker, som bor iblandt os, der uden egen hensigt er blevet ramt af en tabubelagt sygdom, som de skjuler for andre end deres nærmeste.

Hvem kender ikke den situation, hvor man er til fest, æog snakken går. "Nå, hvad laver du så?" Er der nogen, som har let ved at svare: "Jeg får pension på grund af en psykisk sygdom"? Nej vel. Det er nemmere at svare: "Jeg får pension på grund af en dårlig ryg".

Når folk spørger mig, hvad jeg laver, og jeg svarer "Jeg er ansat i socialpsykiatrien", er kommentaren altid: "Gud, er det ikke hårdt og farligt?" "Nej," må jeg så sige, "ikke mere end, dit job!"

Vi i socialpsykiatrien gør en forskel for det enkelte menneske, som ikke selvvalgt er kommet i denne situation. Vi forebygger, så det ikke kommer så vidt, som det skræmmebillede, medierne giver os. Vi hjælper mennesket videre i livet, og flere kommer sig og får et for dem godt liv.

Socialpsykiatrien er et lille indgreb i den enkeltes liv i forhold til anbringelser og indlæggelser. Det er derfor ønskeligt, når vi siger "flere penge til de svage grupper", at socialpsykiatrien også kommer i betragtning, da det ikke kun er behandlingsdelen, der skal styrkes.

Der er også brug for oplysning om dét at være psykisk syg, så vi ser alle nuancer. Undersøgelser viser at hver fjerde-femte dansker rammes af psykiske lidelser - det er på samme niveau som kræft!!