Fortståelsesproblem

Fortståelsesproblem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TRO: For mange år siden fik engelske kolonivogtere i Indien kendskab til tre små abefigurer. De sad som regel ved siden af hinanden på en pind. Den ene abe holdt sig for ørerne, den anden for munden, og den tredje for øjnene. Sammen repræsenterede de det lidet flatterende begreb, der blev kaldt "ikke tale, ikke se, ikke høre".

I et lille indlæg 7/1 gør Niels Kristoffer Jensen gældende, at jeg har et forklaringsproblem, når det drejer sig om at forklare en sag, så han kan forstå sagen. Nu vel, det indrømmer jeg da gerne, for når talen er om "tværreligiøs samtale", så kan Niels Kristoffer Jensen ikke forstå noget. Han har det tilsyneladende som to af de tre små aber. Han vil ikke høre, han vil ikke se andet end det, han vil høre eller se. Det subjektive er hans særkende. Men tale/skrive det vil Niels Kristoffer Jensen altid, selv om han gør det uden at have hørt eller set, hvad modparten siger, eller peger på. Jeg vil derfor mene, at han har et kæmpe forståelsesproblem.

Derfor kunne det være interessant at høre, hvad Niels Kristoffer Jensen har at sige om de udsagn, som imamen, Abu Bachar blev citeret for i et interview, som journalisten Mads Graves havde i Fyens Stiftstidende 12/12 04. I det interview gjorde imamen gældende, at ytringsfrihed og demokrati er nogle af de danske værdier, han værdsætter. At Abu Bachar har disse synspunkter hænger bl.a. sammen med, at han gennem næsten fem år har været i samtale med folk, der er knyttet til Folkekirkens Tværkulturelle Samarbejde.

Men måske mener Niels Kristian Jensen, - som andre - at når muslimer siger noget sympatisk om danske samfundsværdier, så lyver de bare. Det tror jeg ikke. Tværtimod mener jeg, at vi "gammeldanskere" bør samtale med muslimer, så de kan nå frem til at anerkende de værdier, som eksempelvis Abu Bachar giver udtryk for i det omtalte interview.

Fortståelsesproblem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce