Forfejlet trafikpolitik

Claus Schou

Forfejlet trafikpolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

femernbro

For ikke så lang tid siden gik det utroligt godt med dansk økonomi; arbejdsgiverne "skreg uafbrudt på arbejdskraft". Uafbrudt vækst, voksende friværdi og forbrug ventede forude.

Det var dengang, det ikke kun var Bjørn Lomborg selv, der tog sine synspunkter på miljøområdet alvorligt. En finansminister sagde, at vi kunne "købe hele verden". Selvom det nok blev sagt ironisk, bidrog det til den danske selvovervurdering.

I det lys blev der taget en beslutning om, at der skulle bygges en bro fra Lolland til Femern. Tyskerne var oprindelig noget modstræbende, men da danskerne tilbød at betale langt det meste af projektet, blev der alligevel indgået en aftale.

Nu er tiden en anden, der skal spares på skoler, ældrepleje, og hvad ved jeg.

De menneskeskabte klimaændringer er samtidig blevet påtrængende. End ikke den mest brutale og tyvagtige militærjunta eller Robert Mugabe med sit belejlige Hitleroverskæg kan beskyldes for, at indlandsisen smelter eller for, at jorden hærges af tørke og orkaner.

Den vestlige verdens overforbrug af energi er den primære årsag. I den sammenhæng er transportområdet væsentlig. Skibs- og flytrafikken er slem, men særlig biltrafikken har udviklet sig helt hæmningsløst i de seneste år.

Selvom der givetvis også er påtænkt en jernbane over Østersøen, så handler Femernbroen først og fremmest om en fortsat udvikling af privatbilismen.

Stop dette monument for en forfejlet dansk trafikpolitik, mens tid er.

Forfejlet trafikpolitik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce