professionel boksning

Efter sommerferien håber jeg, at Lene Espersen straks træder i karakter som justitsminister og kommer med et lovforslag, som forbyder professionel boksning.

Det er en kendsgerning, at boksning er skadelig for hjernen. Der er videnskabelige beviser på, at der er stor risiko for hjerneblødning ved slag i hovedet, og det kan være farligt og ende med døden.

Som det er sket før med en 34-årig kvindelig bokser, der blev knockoutet i Denver, USA, i 2005, og som aldrig vågnede op. Det er jo også derfor, der er kraftige anbefalinger både fra de relevante lægefaggrupper herhjemme samt fra udlandet, hvor man anbefaler et forbud mod professionel boksning.

Vi skal ikke være handlingslammede og være vidner til flere skandaler, som det er sket med bokser Johnny Jensen eller andre dødsfaldstragedier på grund af boksning.

Et andet levende eksempel på boksningens skadelige virkninger og boksningsdemens er den tidligere verdensmester i boksning Muhammed Ali.

Jeg mener, at grænsen er nået, når voksne mennesker ikke siger fra eller måske med vilje accepterer, at en syg bokser bliver smidt ud i bokseringen for endnu en gang at blive tæsket og få, så hatten passer med slag m.v. Det er usmageligt og umenneskeligt.

Det er kynisk, at muskuløse unge mennesker får lov til at tæske løs og gå i flæsket på hinanden under navnet boksesport, indtil de bliver hjerneskadede af det, og så først derefter forbyder vi dem at deltage i mere boksning.

Hvis fejl er det, at hundredvis af tilskuere i boksearenaen jubler af glæde og kommer med tilfredse råb, når en af bokserne falder om på grund af slag og ikke efterlader sig noget livstegn. Hvad sker der med os, når vi bliver ude af stand til at vurdere, hvad der er rigtigt og forkert?

Så jeg har meget svært ved at finde nogle argumenter for, hvorfor vi i Danmark ikke forbyder det vanvid, som professionel boksning er et udtryk for. Det har intet med sport at gøre.  
  • fyens.dk