Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Forbehold i grundloven?

Forbehold i grundloven?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EU-FORBEHOLD: "Kan man forestille sig en grundlov med forbehold for fynboerne? Ja fynboerne kan måske? Men ellers? Dette spørgsmål var udgangspunktet for min grundlovstale i år, hvor jeg fokuserede på Danmarks deltagelse i internationalt samarbejde.

Kan man for alvor deltage i et demokratisk samarbejde, når man skal have undtagelser? Det mener jeg ikke. Danmark må klart markere, at i internationalt samarbejde er vi ikke med på sidelinjen, men der hvor det foregår. Forbeholdene skal væk. Er der ikke blot tale om mindretalsbeskyttelse som i grundloven? Grundloven danner rammen om det demokrati, som giver flertallet ret, samtidigt med, at mindretallet bliver hørt og bevarer retten til at gøre vrøvl og påvirke udviklingen. Sådan er det også i EU-demokratiet, så forbeholdene er ikke mindretalsbeskyttelse. Det er særbehandling!"

Johannes Lebech er medlem af Europa-Parlamentet (R).

Forbehold i grundloven?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.