blomsterfestival

Undertegnede hører til de mange, der hvert år drager til Odense for at se på en overdådig blomsterpragt og opfindsomhed i sammenhæng med de valgte temaer på årets blomsterfestival.

Festivalen er blevet en tradition, der trækker turister og godtfolk til langvejs fra, forhåbentlig til gavn for både erhverv og by.

Som lokalkendt kan jeg godt finde de forskellige spredte udstillingssteder, men jeg tror, at det er svært for folk udefra. Der mangler noget sammenhæng og gennemslagskraft, hvilket dels skyldes den valgte udstillingsgeografi, men nok mere, at festivalen ikke opleves som "byens" festival, men mere som gartnernes og sponsorernes.

At byens handlende ikke bakker mere op om blomsterfestivalen og den store indsats, der ligger bag den, tyder på, at de på trods af, at festivalen har 10 års fødselsdag, ikke har opdaget, at den er der.

For mig en gåde der fortjener opmærksomhed. Enten må butikkerne være så fattige, at de ikke har råd til at købe for 500 kr. blomster, eller også tjener de så godt, at festivalen rager dem en høstblomst.

Burde det ikke også være naturligt og oplagt denne ene gang om året at inddrage blomster i butikkernes vinduesudstillinger? Det kunne være et fornyende element, som udtrykte respekt for både kunder og turister og de, der trækker disse til byen med deres store indsats.

Det virker også påfaldende, at restauranter, der alle serverer for festivalens besøgende, åbenbart ikke har tænkt den tanke, at det denne ene gang om året var værd at sætte en blomst på bordet ude som inde.

Børn var årets tema, men en legetøjsforhandler i Kongensgade kunne eksempelvis ikke bruge kombinationen blomster og legetøj. En af byens guldsmede "udstillede" fredag aften i Vestergade et massivt jerngitter for vinduet, som om blomster, smykker, romantik og folk i gaden er en uinteressant kombination. Hvilken hån mod kunder og byens turister.

Det manglende medspil indikerer kraftigt, at cityforeningen har aftalt, at butikkerne skal boykotte blomsterfestivalen frem for med beskedne individuelle bidrag at hjælpe den op på det højere plan, den fortjener. Hvis butikkerne ikke har råd til en flot buket eller en kasse blomster i vinduet, så hæng da i det mindste et skilt op med "Blomsterfestival, nej tak" eller "Vi boykotter blomsterfestivalen", så kunderne er orienteret.
  • fyens.dk