FOLKESKOLEN

I Odense sætter vi fokus på nye metoder til at udfordre de mest begavede elever i folkeskolen. Det er en gruppe, der generelt har været overset i den danske folkeskole.

Undersøgelser viser, at højt begavede børn oplever sig selv som anderledes. De har svært ved at finde ligesindede og føler sig ofte isoleret socialt.

Sammen med manglende udfordringer i undervisningen mistrives en del af den gruppe børn i folkeskolen.

Når vi sætter fokus på de højt begavede børn, er det derfor både for at give dem ekstra faglige udfordringer, men ligeså vigtigt, også for at styrke deres sociale netværk. Projekterne, der igangsættes, kører da også parallelt med børnenes normale undervisning.

Det vurderes, at ca. 5% af en årgang er højt begavede. På Kroggårdskolen har vi igangsat et projekt for netop denne gruppe i storskoledistriktet.

Aktiviteterne tager udgangspunkt i elevernes interesser med mulighed for, at emnerne ligger i forlængelse af elevens normale undervisning.  

Det andet projekt retter sig mod de ca. 15% af en årgang, der har særlige forudsætninger.

Undervisningen foregår på Tarup Skole for 4.-5. årgang og foregår på hold i skoletiden.

Målsætningen er, at skolen i tæt samarbejde med forældrene blive endnu bedre til at udfordre de dygtigste elever og at styrke deres sociale netværk.  

I første omgang er projekterne koncentreret om udvalgte områder, men det er mit mål:

- at erfaringerne udbredes til alle skolerne.

- at byrådet vil understøtte, at alle skoler får mulighed for målrettet og i øget omfang at understøtte også de højt begavede.

Det er vigtigt, at vi fortsat udvikler folkeskolen og dens rummelighed.

Folkeskolen er for alle og skal udfordre alle børn til det yderste af deres potentialer - også de højt begavede.
  • fyens.dk