Folkeskolen som kampplads. Det lyder som om I taler fra hver jeres planet
Af:

Anders Kronborg (S), folketingskandidat i Esbjerg, Rensdyrvej 5, Esbjerg N. og Martin Stenmann (S), byrådsmedlem i Nyborg, Mart. Rasmussensgade 4,

Skolen: Folkeskolen er vores vigtigste kulturinstitution! Desværre er folkeskolen presset og slår revner i disse år. I flere landsdele og byområder er folkeskolen ikke længere det naturlige mødested på tværs af 'klasser og skel'. Det der har været med til at skabe en stærk sammenhængskraft i Danmark.

Med overenskomstforhandlingerne i 2018 har kommunerne og Danmarks Lærerforening en enestående mulighed for, at finde hinanden igen og få gjort op med den tillidskrise, som konflikten i 2013 desværre medførte. Folkeskolen har brug for, at parterne arbejder sammen!

Hvis man har en ambition om, at folkets skole skal være danskernes naturlige valg, så er det på høje tid at finde sammen og vende udviklingen. Der er mange tabere ved en ny konflikt, men den helt store taber vil være folkeskolen.

En forudsætning for, at folkeskolen udvikler sig positivt, er også, at beslutningstagerne ikke vender ryggen til virkeligheden. For ude i virkeligheden har folkeskolen udfordringer. Regeringen øger bevillinger til privatskolerne, og folkeskolen står forpjusket tilbage, efter at folkeskolereformen skulle implementeres med lynets hast uden varige økonomiske midler. Der er ved at være en alarmerende lærermangel, og udviklingen de seneste år har ført til færre lærere pr. elev og ringere muligheder for at forberede undervisningen.

Når man følger med i debatten om folkeskolen, så får man nogle gange fornemmelsen af, at parterne omkring folkeskolen diskuterer fra hver sin planet. Det er på tide med en fælles erkendelse af, hvordan virkeligheden i folkeskolen ser ud. Medarbejdere, forældre, elever, politikere og forskere bør på lige fod repræsenteres i en nyoprettet "forsoningskommission", som gør status på reform og rammevilkår. Et sådant arbejde kunne passende påbegyndes efter overenskomstforhandlingerne i 2018, men det er klart, at hvis folkeskolen kastes ud i en ny konflikt, så er vi formentlig længere fra forsoning end nogensinde tidligere.

Det påhviler derfor to at de største aktører i folkeskolen - Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening - et enormt ansvar på at finde kompromisser, løsninger og lande en aftale. Det er i den forbindelse også på tide, at kommunerne kigger med kritiske briller på moderniseringsstyrelsen og tager et opgør med new public management.