Folkeskolen skranter: - Det skrider for os


Folkeskolen skranter: - Det skrider for os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erik Schmidt, Hulvejsbakken 21, Munkebo
Erik Schmidt
Debat. 

Det er læreren, der er afgørende for, om en undervisningssituation fungerer, og om eleverne i sidste ende lærer det, der er værd at lære. Det gælder uanset, om der er tale om klasseundervisning og samtale, eller om det er tværfagligt, individuelt og projektorienteret arbejde. Analogt eller digitalt. Til lands, til vands og i luften.

Det ved de fleste, og det understøttes af gigantiske meta-undersøgelser. Det er ikke specifikt metoderne, materialerne eller teknologien, der betyder mest. Heller ikke ledelsen eller organisationen. Det er læreren. Mere præcist er det lærerens evne til at undervise, til at lede og til at skabe relationer.

Derfor kan det undre meget, at KL kæmper så stålsat mod at forbedre lærernes arbejdsvilkår. Kommunernes Landsforening er, som navnet siger, en privat forening, som folk ikke har stemmeret til, og derfor kan det også undre, at den har så megen magt på skoleområdet. Især når den styrer så ukvalificeret. Mange lokale politikere ved godt og indrømmer også, at den er gal med folkeskolen, for man kan jo se, at både lærere, elever og forældre siver til privatskolerne.

I skoleåret 2017/18 udgør fri- og privatskolernes andel af grundskoleeleverne i Odense 20,2 procent. I 2014/15 var procenten 18,8, og var der plads på fri- og privatskolerne, ville procenten formentlig eksplodere. På landsplan gik i 2007 kun 13,6 procent af eleverne i fri- eller privatskole. Det skrider for os.

I Danmarks fire største byer har vi nu fået socialdemokratiske borgmestre, der ikke ønsker, at fri- og privatskolerne breder sig yderligere. Men de samme politikere ligger i læ af KL og unddrager sig ansvaret ved at følge den konsulenttunge borgmesterforening.

Her kommer et godt råd til dem: Bring lærernes arbejdsvilkår i orden, giv dem deres professionelle frihed tilbage og vis dem tillid. Første skridt: Få Christiansborgpolitikerne til at begrænse magten hos Moderniseringsstyrelsen, der opererer næsten som en stat i staten, og forlang at KL går ind i frie og fair forhandlinger. Eller meld jer ud af foreningen og skab et alternativ.

Det er KL, der har forhandlingsretten med lærerne, der siden ikke-forhandlingerne og lockouten i 2013 ikke har haft overenskomstmæssige aftaler om lærernes arbejdstid, men har været underlagt et lovindgreb. Arbejdsmarkedsforskeren Flemming Ibsen kaldte det dengang for en voldtægt. Et stærkt ord af en professor, må man nok sige.

Noget andet er, hvor klogt det var, at en arbejdsgiver i den grad fjernede gulvtæppet under de medarbejdere, der skulle bære skolereformen fra 2014 igennem? Hvor meget får man medarbejdere til at engagere sig, når man fjerner basale professionsrammer og i den grad viser dem foragt og mistillid?

Lærernes arbejdsglæde er faldet drastisk siden 2013/14, og selv om lokalaftalen med lærerne i Odense har jævnet problemerne og givet lærerne mere fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen, så er problemerne med manglende tid til forberedelse og de diffuse opgaveoversigter ikke forsvundet.

Lokalaftalen må nemlig ikke koste kommunen noget. Den skal være udgiftsneutral. Derfor viser trivselsmålingerne stadig, at der er store problemer med balancen mellem lærernes opgaver og rådighedstiden dertil.

Der påhviler især den nye generation af socialdemokratiske borgmestre at rette op på folkeskolens rammer og lærernes arbejdsvilkår.

For det første var det Socialdemokratiet, der gik i spidsen for at indføre den underfinansierede reform og kampen mod lærerne i 2013/14. Det må der rettes op på.

For det andet ligger det i partiets program at forsvare folkeskolen mod ulig konkurrence fra fri- og privatskoler.

For det tredje sidder Socialdemokratiet nu på flertallet i KL.

For det fjerde lyder flere af borgmestrene, som om de har lært af fejlen og fiaskoen for fem år siden.

Kære Peter Rahbæk Juel. Chancen er der lige nu.

Folkeskolen skranter: - Det skrider for os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce