Af: Lasse Kjeldsen, kredsformand, Favrskov Lærerforening, Mågevej 14A, Hadsten

Konflikt: Lærerne skal have dårligere vilkår end andre kommunalt ansatte

Det er i hvert fald den konklusion, jeg må drage efter tre gange indenfor en uge at have henvendt mig til byrådsmedlemmerne i Favrskov. Jeg har stillet dem dette ganske enkle ja/nej-spørgsmål:´Skal lærerne skal have dårligere vilkår end andre kommunalt ansatte?

Kun to af byrådets 25 medlemmer (EL og SF) har svaret nej. De resterende har ikke svaret på spørgsmålet. Det kan jeg kun tolke som en tilkendegivelse om, at de mener, det er i orden, at lærere og børnehaveklasseledere ikke skal have de samme vilkår som andre kommunalt ansatte. Det er foruroligende.

Spørgsmålet kommer som en naturlig del af de igangværende overenskomstforhandlinger. I forbindelse med disse har vi som lærerforening ønsket/krævet, at vi naturligvis bør have samme rettigheder og vilkår som andre kommunalt ansatte. Lærerområdet er de eneste arbejdstagere i Danmark, som arbejder under en lovgivning (Lov 409). Alle andre arbejder efter aftalte vilkår.

Loven blev, som bekendt, resultatet af skinforhandlingerne i 2013. Her vedtog et flertal i Folketinget den forkætrede Lov 409. Siden dengang har vi arbejdet uden aftalte forhold. Det er ikke holdbart i længden. Resultatet har ført til en massiv lærer- og elevflugt fra folkeskolen. I dag er der på landsplan 17.000 lærere, som har fravalgt folkeskolen. Det har blandt andet medført at 10 pct. af lærerne højst har en studentereksamen som kvalifikation.

Det er også en udfordring i Favrskov. Antallet af ikke-læreruddannede er stigende. Det er bekymrende. Hvordan sikrer vi så, at eleverne skal blive så dygtige de kan, som er et af kernebudskaberne i folkeskolereformen? En eventuel storkonflikt vil ganske givet føre til at endnu flere fravælger folkeskolen. Det vil blot forstærke et stadig stigende rekrutteringsproblem.

Overenskomstforhandlingerne er brudt sammen. Vi læner os dermed op ad en storkonflikt, hvor ca. 800.000 ansatte risikerer at ende i en konflikt. En sådan vil få voldsomme konsekvenser for danskerne. Ingen børnepasning, ingen skolegang, ingen rengøring i offentlige bygninger, aflysning af planlagte behandlinger på sygehusene, og mange andre alvorlige konsekvenser.

Som landet ligger lige nu, ser det sort ud. Aktuelt handler det om at undgå en landsdækkende konflikt. Det kan nås endnu, men det kræver at 'byrødder' og andre bakker op om en opfordring til forhandlerne om at finde en forhandlingsløsning på den store udfordring.