Flov på landets vegne

Flov på landets vegne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MENNESKESYN: Igennem mange år har jeg givet arbejde til mennesker fra stort set alle europæiske lande. Samtlige har givet udtryk for, at de oplevede, at bare ankomsten til den danske grænse gav dem fornemmelsen af rum og frihed og menneskeværd. Det, der gjorde størst indtryk, var og er den naturlighed og ligeværdighed, vi behandler hinanden på. Ja, sådan ser det ud for landets gæster.

Jeg føler selv, at jeg er blevet modtaget godt rundt omkring, fordi rygtet om danskernes menneskesyn - udtrykt i blandt andet vort sociale system - var ilet i forvejen og havde banet vejen for de synspunkter af faglig karakter, jeg havde med i bagagen.

Men i dag er jeg flov på mit lands vegne. Flov over, at vi i debatten lader hånt om respekten og omsorgen for de svageste i vort samfund: de, der er kommet for at søge beskyttelse mod krig, vold, undertrykkelse, fattigdom og ufrihed. Flov over, at vi, der hører til verdens mest privilegerede, pludselig optræder i rollen som undertrykkere og frygtskabende overmennesker, der hensynsløst debatterer disse i vid udstrækning forsvarsløse menneskers vilkår hen over hovedet på dem.

Alverdens indvandrerråd og lignende foranstaltninger kan ikke skabe den tryghed, som vi ønsker og skaber for os selv, men ikke under vore flygtninge og indvandrere.

Er det underligt, at denne holdning skaber reaktioner i form af psykiske vanskeligheder, voldelige episoder og en næsten ubærlig ydmyghed og søgen efter usynlighed?

Hvor ophøjet i fornuft, hvor ubegrænset i evner ... i tanke lig en gud ... mønsterbilledet for alle skabninger. Disse ord lagde Sheakespeare i munden på en dansker, en prins, og de bliver udtalt på alle verdens sprog, hver dag et eller andet sted, og er med til at tegne et billede af os og vores land. Det vil ikke være hovmodigt at give dem fornyet aktualitet.

Flov på landets vegne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce