Flest af de gode ting

Flest af de gode ting

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EU-TRAKTAT: Henrik Nedergaards (HN) indlæg 20/7 ikke bare taler, men nærmest skriger mod bedrevidende. Den nye forfatningstraktat skulle efter sigende være udtænkt af en håndfuld bestyrelsesformænd fra erhvervslivet, alt skulle være til for at mele vores egen (Europas) kage, og nu vil en stor og magtfuld propagandamaskine blive rullet ud for at stikke denne traktat godt ned i halsen på den stakkels dansker.

1.Hvordan HN kom på det med bestyrelsesformændene, må guderne vide, eller også er det udtryk for simpel paranoia: Forfatningstraktaten blev til efter et af de mest omfattende udvalgsarbejder, denne jord nogensinde har været vidne til. Repræsentanter for EU-Kommissionen, Europa-Parlamentet, de nationale parlamenter, NGO'er etc. udgjorde udvalget, som åbent tilgængeligt drøftede EU's fremtidige struktur og opgavefordeling. Jeg påstår ikke, at erhvervslivet ikke har haft indflydelse i denne proces, hvilket det jo også bør have, men at det enerådigt har tegnet den nye traktat er simpelthen ikke sandt!

2.Der kan ikke være tvivl om, at EU stadig har et problem med de fra vores synspunkt uønskede landbrugsstøtteordninger, som i høj grad holder ulandenes produkter ude fra EU's markeder på grund af kunstigt lave priser. Når det er sagt, mener jeg, at den nye forfatningstraktat fik taget hul på at få gjort noget ved de forbistrede landbrugsstøtteordninger - og af den grund er traktaten i sig selv et positivt skridt.

3.En af modstandernes ynglingsdiskurser er, at alle tilhængerne kommer på en eller anden måde og propper traktaten ned i halsen på en flok stakkels danskere. Danskerne er omtrent fifty-fifty i deres forhold til EU, selv om 80-90 procent af alle folketingspartier, fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer går ind for EU-traktaten. Enten er vi tilhængere ret dårlige til at stoppe ting på halsen på folk, ellers kunne det være, at de danske vælgere gør deres holdninger op, for og imod, som i alle andre spørgsmål.

At gøre sin holdning op er vigtigt, når det kommer til EU. Der er mange gode ting, og også mindre gode, hvilket gør sig gældende for de fleste former for samarbejde. Hvad angår EU er jeg af den klare overbevisning, at alle de gode ting langt opvejer de relativt få dårlige. Hvorfor skulle jeg som tilhænger ellers stadig argumentere mod en detalje som de krumme agurker. Se, det er et sundhedstegn!

Flest af de gode ting

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce