Fleksibel ordning

Lea Stentoft

Fleksibel ordning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

barsel

af lea stentoft

amtsformand VU Fyn, Drewsensvej 4, 4.tv., Odense C

Som menneske sætter jeg det frie valg højt. Muligheden for selv at disponere over sit liv og de muligheder, det byder.

Det frie valg forudsætter, at der findes en form for fleksibilitet i samfundet således, at det frie valg kan forvaltes på bedst mulige måde. Derfor render det mig koldt ned ad ryggen, når flere partier ønsker at øremærke barselsorloven til fædrene. Det betyder, at staten går ind og dikterer, hvordan den enkelte fader skal disponere sin tid efter at være blevet far.

Lene Brandt Stave har i sit indlæg 30/1 den overbevisning, at en øremærket barsel for fædrene ikke betyder noget, når kvinder nu også har en sådan ordning.

Jo, det betyder noget. Det vil netop undergrave den etårige, fleksible barselsordning, som Venstre indførte i 2002, som giver familierne den størst mulige frihed til at disponere, som de selv ønsker det.

Samtidig mener jeg, at en tvungen barsel til fædrene vil være et udtryk for en formyndertankegang, som siger, at forældre ikke selv kan administrere deres liv.

Statens indblanding skal kun ske steder, hvor den enkelte ikke besidder ressourcer til selv at klare sig. Det betyder ikke, som Lene Brandt Stave antyder, at man derfor er bange for staten. Nej, jeg er blot skeptisk over for dens indblanding i den enkeltes liv.

Som moderne kvinde sætter jeg den personlige frihed og fleksibilitet højt, også når den tid kommer, hvor jeg selv skal til at stifte familie. Derfor mener jeg, at samfundet skal være indrettet således, at det er op til enkelte, hvordan dennes liv skal leves. Denne mulighed vil den øremærkede barselsorlov til fædrene undergrave. Derfor skal det, som den nuværende ordning lægger op til, være op til den enkelte familie, hvorledes deres barselsperiode skal anvendes.

Fleksibel ordning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce