FJERNVARME

af Chr. Olsen

Egevej 10, Odense V

"Billig varme skader miljøet" skriver Stiftstidende på forsiden 3. juni. Ingeniørfirmaet OBH-Gruppen konkluderer, at en række forslag til energibesparelser ikke bliver gennemført, fordi de ikke er rentable. Der kan simpelthen ikke spares ret meget på fjernvarmeregningen.

Det er jo skidt, at prissætningen på det varme vand bremser for fornuftige energibesparende investeringer.

Derfor vil jeg fremsætte to forslag og efterfølgende uddybe og begrunde dem:

1. Rumafgiften fjernes og fordeles på den variable pris.

2. Afregning efter kalorieforbrug hos alle, som har fået de nye kaloriemålere.

Rumafgiften kan forbrugerne ikke spare på. Det er en fast årlig del af afregningen, som er beregnet ud fra boligens størrelse. Der er ikke usædvanligt at rumafgiften udgør en en tredjedel af fjernvarmeregningen.

Her kommer et eksempel som er tæt på virkeligheden: En årlig afregning er på 9200 kr. Fjernvarme 5929 kr., rumafgift 2946 kr., og målerafgift på 325 kr.

En energibesparelse på 30 % vil kun kunne påvirke fjernvarmebeløbet på de 5929 kr., og vil derfor udgøre 1778 kr. pr. år.

Hvis rumafgiften var fjernet og lagt på fjernvarmeprisen, så denne blev 8875 kr., ville de 30 % energibesparelse udgøre et årligt beløb på 2662 kr. Det er en besparelse, som er 50 % højere. Det vil gøre en række energibesparende forslag rentable, så de vil blive igangsat.

Hvorfor har vi i øvrigt en rumafgift? Ingen betaler da mere for det kolde vand, bare fordi de har et ekstra værelse eller en kælder, hvor der er en vandhane.

Reglerne for udregning af rumindhold er indviklede og kan fortolkes. Afskaf derfor rumafgiften og lad os betale for det reelle forbrug, tak.

Men hvad er "det reelle forbrug"? Indtil videre er det kubikmeter, vi afregnes for. Og så er det i øvrigt samme pris, hvad enten vandet er 85 eller kun 60 grader varmt.

Når returvandet er 30 grader, betyder det at nogle forbrugere må betale 80 % mere end andre for den samme mængde varme.

Men mange har allerede nu fået installeret kaloriemålere.

Så lad os da nu få afregninger efter det reelle forbrug, som det mest retfærdige.

Jeg har prøvet at ringe til Fjernvarme Fyn for at få oplyst hvor lav indgangstemperaturen må blive. Det kom an på årstiden og vejret, fik jeg at vide, men fik ikke oplyst noget gradantal.

Jeg spurgte om planerne for at afregne efter kalorier, men kunne ikke få oplyst, hvornår det ville ske, heller ikke hvornår alle målere forventes at være udskiftet.

Der er forhåbentligt planer om disse ting, men de er måske ikke kendt af alle i kundeservice.

Afregningen kan aldrig blive helt retfærdig, hvis det overhovedet kan defineres. Men prissætningen har effekt på energiforbruget, og den påvirker forbrugernes investeringer i energibesparelser. Den er derfor også en del af kampen for vores klima.

Så derfor, Fjernvarme Fyn, fjern rumafgiften og afregn efter kalorier.