Farvel til posthuset

Erling Wolff, Spangsvej 126 C, Villestofte, Odense NV.

Farvel til posthuset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er ikke for meget sagt, at antallet af klager over Post Danmarks besørgelse af brevposten har været dramatisk stigende de senere år.

Gang på gang kan man opleve, at en ledende medarbejder fra Post Danmark beklager udeblevne forsendelser, og at man gør sig store anstrengelser for at hæve kvaliteten, men indtil videre tilsyneladende uden nævneværdige resultater.

Der var engang, det er ganske vist længe siden, da postvæsenet, før det blev et aktieselskab, som ikke vil se røde tal på regnskabets bundlinje, foretog tre omdelinger om dagen til tilfredse husstande. Det var også dengang, soldaten kunne sende et søndagsbrev til den længselsfuldt ventende kæreste derhjemme.

Nu må soldaten nøjes med at ringe til kæresten, eller benytte sig af den elektroniske verden og ved hjælp af mobiltelefonen sende et sms.

Siden er der sket mangt og meget. De tre omdelinger er reduceret til en enkelt, som dog undertiden hist og her indskrænkes til blot en omdeling hver anden dag, sådan som det i læserbreve berettes af frustrerede kunder.

Når det drejer sig om betaling af girokort på posthuset, en betalingsform som stadigvæk kan være aktuel, fordi man kan modtage regninger, som ikke er tilmeldt betalingsservice, har Post Danmark annulleret enhver form for beskedenhed. I løbet af få år er gebyret for betaling af girokort steget fra 12 til 20 kroner, hvilket må være en stærkt medvirkende årsag til, at kunderne flygter fra posthusene, som derfor passende kan nedlægges.

Det ene posthus efter det andet forsvinder, og mange mennesker må nu bevæge sig langt for at få ekspederet postale sager. Post Danmark har fået den idé at flytte postekspeditioner til forretninger, især supermarkeder, hvor kunderne, i en duft af bøf og frikadeller og mere eksotiske retter fra delikatesseafdelingen, må stå i kø for at foretage betalinger eller afhente pakker.

Det seneste eksempel sker i Odense, hvor et mangeårigt godt fungerende posthus i Tarup Center, dør om dør med biblioteket, og med et meget hjælpsomt personale, nu nedlægges og flyttes til et beskedent hjørne i et supermarked i centret.

Engang var der en udtalt folkelig stolthed og tilfredshed med det danske postvæsen, men de positive følelser har ændret sig til udbredt forbavselse og ærgrelse.

Hvis befolkningen har det postvæsen, vi fortjener, har vi sandelig været slemme.

Farvel til posthuset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce