Fagbevægelsen kender lønmodtagernes vilkår - og der er brug for os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lizette Risgaard, formand, LO
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Debat. 

Slåfejl: I mit indlæg "Det er opslidende at være nedslidt i Danmark" i avisen Danmark i søndags kom der ved en trykfejl til at stå, at en brolægger lægger 3000 brosten om dagen i stedet for 300 brosten. Denne trykfejl beklager jeg meget - særligt fordi den har givet anledning til falske påstande her i avisen 14. november om, at jeg ikke kender medlemmernes arbejdsforhold.

At der ved en trykfejl blev tilføjet et ekstra 0 i min beskrivelse af brolæggernes daglige arbejdsbyrde, ændrer hverken ved, at en brolægger har et hårdt arbejde, at mange brolæggere er stolte af deres arbejdsindsats, eller at LO-fagbevægelsen mener, at der bør gøres langt mere for at forebygge nedslidning og sørge for muligheder for værdig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet for alle nedslidte.

Selvom der åbenlyst er tale om en trykfejl, afholder det ikke læserbrevsskribenten Søren Christensen fra at udnytte situationen til at kritisere fagbevægelsen for ikke at følge med tiden. Her må jeg bare sige: Kære Søren, du skyder helt ved siden af, hvis du tror, der ikke er brug for fagforeninger mere. I en tid med stigende ulighed, udhuling af dagpengene, forringelser af vores fælles velfærd, dårligere muligheder for at trække sig tilbage for nedslidte, udfordringer med social dumping (som du selv er inde på) og meget andet, er der i dén grad brug for nogen, der kender lønmodtagernes virkeligheden og taler deres sag - nemlig fagbevægelsen.

Jeg håber ikke, at slåfejlen har givet anledning til yderligere spekulationer om fagbevægelsens berettigelse i dagens Danmark. For den er der ingen grund til at sætte spørgsmålstegn ved.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce