VALGÅRET: 2005 er valgår, både nationalt og på europæiske plan. Der skal stemmes til Folketinget og om den kommende forfatning for EU. Kun statsministeren kender datoerne. Men forfatningsafstemningen kan med stor fordel holdes i maj.

Europa-Parlamentet har for nylig med stort flertal stemt for et forslag om, at afstemningen skal være på de samme dage i alle EU's medlemslande? Fordi en fælles europæisk valgdag vil betyde, at EU's borgere vil få en ægte afstemning om Europa og Europas fremtid. Desuden vil den ikke blot betyde en tættere fælles europæisk identitet og sammenhæng, men også at afstemningen om EU's forfatning ikke gøres til gidsel for indenrigspolitiske drillerier.

I dagene 5.-8. maj fejrer Europa 60-årsdagen for nazismens og fascismens nederlag. Europa-Parlamentet vil derfor foreslå, at en sådan fælles europæisk afstemningsdag skal ligge i præcis de maj-dage. Det vil virke stærkt symbolsk i forhold til freden og samarbejdet på det europæiske kontinent.

Uanset hvornår, skal vi dog have sat mere gang i den politiske diskussion om forfatningen allerede nu. Mener vi noget med det europæiske samarbejde? For i så tilfælde bør EU-diskussionen være en naturlig del af den hjemlige politiske debat. Det er min drøm og mit håb - og uden den forankring får vi aldrig fat i befolkningen i forhold til EU-politikken. EU-debatten bør være et fast punkt i for eksempel åbnings- og afslutningsdebatten i Folketinget. Desværre må jeg konstatere, at hverken statsministeren eller nogen af partiordførerne startede denne EU-debat.

EU skal diskuteres på samme vis og lige så naturligt som skattestop, kommunalreform og børnefamilievilkår. Ellers får vi ikke befolkningen med. Og det er jo befolkningen, vi fører politik for og er ansat af.

Så længe EU-politikken ikke debatteres mere naturligt end i dag, kan det ikke overraske, at folk står lidt måbende overfor den pludselige og intense EU-debat, der opstår kort forud for EU-traktatafstemninger. EU skal tillægges langt mere vægt i diskussioner både inden for og uden for Christiansborgs mure.

Lad os lave det om. Lad os gøre EU-debatten til et dagligt anliggende og afstemningen om EU's forfatning til en fælles europæisk festdag, der markerer at formålet med det europæiske samarbejde er fred, frihed og velstand.
  • fyens.dk