BELLINGE-STIBRO

Dette er et opråb fra en borger i Bellinge. Jeg har været borger i Bellinge i over 40 år og hermed fulgt byens udvikling på godt og ondt.

Den sidste "fadæse", som er ved at udvikle sig i vores hyggelige by, er, at der skal etableres en stibro over Assensvej, for at skoleeleverne kan komme sikkert i skole. Nuvel, det er da prisværdigt, men også andre borgere i Bellinge har brug for sikker "transport" til og fra fritidsaktiviteter.

Man vil bruge 9 mio. kr. på en stibro, som kun er til gavn for et mindre antal borgere, i stedet for at komme i gang med at anlægge, hvad mange borgere hellere ser: en cykelsti tværs gennem byen, hvor al trafik, lastbiler, personbiler og cyklister i alle aldre, skal kunne færdes sikkert.

Den kunne nemt anlægges på den nordlige side af Brogårdsvej-Brændekildevej fra Lettebækvej til den nuværende cykelsti på Brændekildevej. Så kunne alle borgere komme helskindet gennem byen, både til forretninger og skole, og fritidsaktiviteter. I Bellinge er der fortove i begge sider af vejen gennem byen. Man kunne jo ændre den ene side til cykel- og gangsti, hvilket ville give en mere sikker vej gennem Bellinge, og for mindre udgifter.

Rådmand Anker Boye siger, at Odense skal være en cykelby, også herude i forstæderne, Den trafikomlægning, der har fundet sted, er tilsyneladende ikke nået ind på Anker Boyes kontor. Der sker jo også trafikale omlægninger uden for Flakhaven.

Anker Boye kunne jo selv prøve en cykeltur herude kl. 7,30 til 8,30 når cyklister og person- og lastbiler blandes. Men det er måske for tidligt på dagen for en rådmand ?

Jeg har selv for mange år siden været med til at ansøge om en mere sikker vej til vore skoler i området, og der er sket meget med trafiksikkerheden, siden vi for 20 år siden, startede den underskriftindsamling. Der er kommet nye lyssignaler, og veje er blevet lukket, men det er åbenbart ikke nået ind til politikerne.

Også en kommentar til det ønske, der skulle være opstået med en bybus mellem Skt. Klemens og Bellinge. Nu har vi så fået den, efter 11 års kamp. Og hvad med behovet? Det er der ikke mere, busserne kører tomme rundt, så fortæl mig ikke, at politikerne har fingeren på pulsen med hensyn til trafikomlægninger.
  • fyens.dk