DET Dyreetiske Råd har gjort op med sin hidtidige holdning til rituelle slagtninger. Nu går et enigt råd ind for forbud mod slagtning, hvor dyrets halspulsåre bliver skåret over uden forudgående bedøvelse.

Beslutningen kan kun hilses velkommen. Til gengæld må man undres noget over begrundelsen, som ikke alene tager udgangspunkt i hensynet til dyret. Rådet vurderer nemlig, at et forbud "i forhold til diverse integrationsfremmende tiltag ikke forekommer at være en væsentlig provokation mod den religiøse tolerance".

Hvis rådet hermed mener, at man egentlig altid har ønsket et forbud, men har været bange for at genere religiøse mindretal, er det gået for vidt. Rådets opgave er udelukkende at vurdere de dyreetiske aspekter og ikke tage religiøse eller andre hensyn. Altså at afgøre, om der er tale om dyremishandling eller ej. Derefter er det politikernes opgave at afgøre, om et forbud vil være rimeligt, og hvordan det kan praktiseres.

DET ER justitsministeren, der har bedt rådet om en ny udtalelse efter en drøftelse i Folketingets retsudvalg. Den sidste rådsudtalelse om rituelle slagtninger er fra 1997. Heri hed det, at man i meget specielle tilfælde kunne godkende halssnit uden bedøvelse, hvis dyret efterfølgende blev skudt med en boltpistol. Man har altså -tilsyneladende af religiøse årsager - godkendt få sekunders lidelse.

Nu finder medlemmerne grund til at antage, at slagtning uden forudgående bedøvelse med stor sandsynlighed medfører stærk - omend relativ kortvarig - smerte for dyrene.

FAKTISK er det ikke halal-slagtningen, der har været det store problem. Muslimerne har nemlig anerkendt bedøvelse med en boltpistol, der ikke trænger ind i dyrets kranium, mens jødernes schächtning har været mere problematisk. Deres ritual forudsætter, at det er et fuldstændig uskadt dyr, der slagtes.

Det er af hensyn til Mosaisk Trossamfund, at Folketinget hidtil har godkendt schächtning efter meget specielle regler. Men i betragtning af, at slagtning efter jødisk skik ikke har været foretaget de senere år, vil Det Dyreetiske Råds beslutning næppe møde større modstand.

Forargelsen har været stor, når der har verseret historier om muslimernes frygtelige dyrplageri. Derimod blev kritikerne ofte meget tavse, når det var den jødiske slagtemetode, der tiltrak sig opmærksomhed. Men halal-slagtningen foregår altså efter dyreetisk forsvarlige regler, nemlig efter forudgående bedøvelse af dyr som får og køer. Svin er i sagens natur ikke noget problem, idet hverken rettroende jøder eller muslimer spiser svinekød - og kyllinger bliver alle som én slagtet efter forskrifter, som trossamfundene kan godtage.

EMNET har været ømfindtligt i mange år. Men med den nye beslutning fra Det Dyreetiske Råd - uanset begrundelsen - må vi antage, at Folketinget kommer med et forbud, som alle kan være tilfredse med.