Nu sidder man som byrådsmedlem igen og skal " boltre" sig med budget, som ikke på nogen måde kan hænge sammen. Og hvorfor så det? Er det dog ikke de håbløse politikere, vi har valgt, som ikke kan regne og som prioriterer helt forkert?

Jeg er politiker, og jeg kan heller ikke regne, men vi er altså oppe imod noget, som er håbløst, og derfor skal forklares - helst så alle kan forstå det.

Svendborg er en kommune, som har få erhvervsmæssige muligheder at tilbyde arbejdsløse borgere - det være sig danskere som indvandrere.

Vi har derfor temmelig mange førtidspensionister. Man bliver nemlig meget hurtigt syg og senere invalideret, hvis man oplever, at man ikke er i stand til at tjene til sit daglige brød.

Vi har også mange borgere på kontanthjælp. Derimod har vi ikke så mange gode skatteborgere, og indtægtsgrundlaget er derfor ikke noget at prale af.

Det er der, det går galt.

Når socialforvaltningen godkender en borger til førtidspension, kunne vi før modtage hjælp i form af kompensation fra staten. Fordelingsmetoden mellem kommunerne bliver udregnet på grundlag af indtægtsgrundlaget. Det vil sige, at vi i Svendborg får en ringe kompensation i forhold til f.eks de nordsjællandske kommuner. Det er derfor, de er så rige. De har nemlig ingen eller meget få førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere og indvandrere, heller ikke - selv om de i statistikken (som de praler af) er godt med vedrørende indvandrere. Ja tak, men det er folk, som er uddannede til et job eller har ophold under uddannelse i hovedstaden. Prøv at spørge, hvor de mennesker kommer fra? Det er ikke tyrkere, somaliere og pakistanere, der dominerer den statistik.

Tilbage til spørgsmålet om udligning. Jo, man har vel indset, at nogle kommuner (ca. 100) er i klemme. På grund af den skæve fordeling modtager nogle kommuner det dobbelte af alle andre i kompensation, mens de kun har det halve behov i forhold til disse.

Dette ødelægger de underbetalte kommuners økonomi (herunder Svendborg) i en sådan grad, at disse kommuner formentlig sæt-tes under statens administration i en nær fremtid.

Hvad er vi egentlig nu?

Man beroliger os med, at der kommer en udligningsreform måske i 2007.

Er det ikke påfaldende, at det omtalte underskudsproblem gør sig stærkt gældende i kommuner, man kender som socialdemokratiske?

Nej, for det er de byer, oftest købstæder, som har en stor del borgere, som er arbejdere, eller folk, som på én eller anden måde er brugere af det sociale system.

Hvorfor hastede det mon så meget at få gennemført den kommunalreform? Hvilken strategi ligger der i at danne et så skævt billede og sørgeligt resultat af vort tidligere så trygge land og velfærd? Tænk en gang!

Hanne Skaalum, Bergmannsvej 68, Thurø, Svendborg, er byrådsmedlem (S).