fynbus

I morgen den 24. august træder en ny køreplan i kraft på Fyn. Ifølge FynBus selv er det en nyskabelse med betydelig serviceforbedringer og forenklinger. Bl.a. kan man køre over hele Fyn på én billet og med sammenhængende nummersystem.

Men ud over disse nærmest administrative forbedringer kan det være svært få øje på serviceforbedringerne, især hvis man er ansat på Fyns største arbejdsplads, Lindøværftet, for så kan man få problemer med at komme hjem.

Værftet ligger ca. to kilometer fra nærmeste stoppested, men som følge af, at en del passagerer skal af derude, har FynBus hidtil ydet den service, at der morgen og eftermiddag kører busser helt ud til værftet.

Med al den reklame, FynBus har gjort for de nye tiltag, kunne man jo have håbet på et par ekstra afgange, da det jo i dag er vigtigt at kunne være fleksibel i erhvervslivet. Men havde man håbet på det, bliver man sørgelig skuffet ved et kig i de nye køreplaner.

Om morgenen fra Odense er afgangene nogenlunde uforandret, det giver måske en smule skuffelse, men ikke noget problem. Men forsøger man at finde afgangene fra værftet til Odense, dukker problemet op. Der står slet ikke noget om Lindø i den del af køreplanen.

Det vil den opmærksomme buspassager jo mene er en åbenlys fejl i køreplanen, så en opringning til FynBus er nærliggende. Her bliver man så henvist til en køreplan for en bus med et helt andet nummer. Allerede her er forenklingen gået tabt. Et opslag i køreplanen går det ikke meget bedre. Der går én bus fra Lindøværftet mod Odense om eftermiddagen.

Nu er Lindø jo en stor arbejdsplads, og folk har forskellige mødetider, hvilket der også er taget højde for i køreplanen, men det bevirker jo så også, at de samme folk har fri på forskellige tidspunkter, men det har man ikke taget højde for, da man lavede køreplanen.

Nu er der jo nok nogle der mener, at de her værftsarbejder er snotforkælede, og at de bare må vænne sig til, at der er langt til bussen, sådan som så mange andre har. Men, hvis det bliver for besværligt at tage bussen, så finder folk en anden løsning.  

FynBus har en forpligtigelse til at sørge for, at folk kan bliver transporteret til og fra arbejde.

Selv om det selvfølgelig er umuligt at tage specielle hensyn til alle, burde FynBus tage deres forpligtigelse over for det fynske erhvervsliv mere alvorligt.

I en verden, der har mere og mere brug for fleksibilitet, bliver transporten mindre og mindre fleksibel. Og det er jo ikke kun Lindø, at problemet er. Et andet eksempel er TietgenByen. Denne erhvervspark har Odense Byråd gjort meget for at udvikle, men man har ikke udviklet busruterne tilsvarende. Og der er sikkert mange flere eksempler.
  • fyens.dk