motorvejskørsel

Jeg har netop haft fornøjelsen at kunne køre en tur i bil både til Jylland og bagefter til Sjælland og få mange spændende oplevelser undervejs.

Motorvejskørsel er en enestående attraktion, der også i høj grad tiltrækker mange turister - der er dog lidt forskel på underholdningsgraden alt efter, om motorvejen er to- eller tresporet - og om der tilfældigvis er hastighedsbegrænsning.

På de fynske motorveje, hvor max-hastigheden på nogle strækninger er sat til 110 km/t, kan man få meget dårlig samvittighed, hvis man med en hastighed, der kun er lidt over det tilladte, vover sig ud i det ydre spor for at foretage en overhaling af f.eks. en lastbil - dette spor er åbenbart reserveret til de læse-retarderede, der ikke når at se skiltene i farten - hvis vejen er tresporet, som det kan forekomme på Sjællandssiden, er den yderste bane reserveret til de totalt talblinde, men de almindelige læse-retarderede kan benytte midterbanen og overlade indersporet til os provinsbønder, der drister sig til at overholde fartgrænserne.

Jeg vil således gerne give min uforbeholdne undskyldning over for de mange mennesker i trafikken, som jeg har måttet forsinke op til flere minutter ved min egoistiske, hastighedsoverholdende kørsel.

Jeg ser to fremtidsperspektiver tegne sig for mig: For det første er det jo blevet moderne at indkalde ministre i samråd, når oppositionen gerne vil i medierne, så det var da en mulighed, men jeg er lidt i tvivl om hvilke ministre, vi skal forlange indkaldt. Skal det være justitsministeren, transportministeren, undervisningsministeren eller kirkeministeren?

For at spare lidt tid kunne man jo indkalde dem alle sammen for at høre, om man skulle sætte ind over for trafikanternes læsefærdigheder eller udvide alle motorvejene eller ligefrem sende politiet ud på vejene.

Når jeg foreslår kirkeministeren, skyldes det, at jeg samtidig ville opsende en stille bøn om, at ikke alt for mange skulle blive slået ihjel, inden man fik styr på løjerne.

Den anden mulighed er af mere personlig karakter. Vores regering går jo stærkt ind for privatisering, og jeg vil meget gerne - som pensionist - tilbyde at oprette et privat "hastigheds-vagtværn", dog kun med den klausul, at alle bøder for hastighedsoverskridelse skulle tilfalde mig personligt. Måske kunne jeg ovenikøbet få "iværksætter-ydelse" - under alle omstændigheder ville jeg kunne lukke firmaet efter en måned og trække mig tilbage som mangemillionær.

Måske burde man indkalde erhvervsministeren i samråd, så man kunne få sat gang i privatiseringen - det kræver ganske vist ret mange lovændringer, men det plejer jo ikke at være en hindring for vore innovative politikere.

Til slut vil jeg ønske alle mine medtrafikanter en rigtig god tur fremover.
  • fyens.dk