En vinter klogere - og dog

Masoum Moradi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vintergækker dukker op. Lyset er ved at bryde frem. Men vintermørket har sat spor på sjælen. Personlig satsede jeg en del tid på at blive en vinter klogere. Jeg forsøgte endnu engang at forstå livet og mig selv.

Hvis jeg i dette skrivende øjeblik fik at vide, at jeg kun havde fem minutter tilbage at leve i, ville jeg ikke gøre min klumme færdig. Måske ville jeg gå ud i skoven, se nærmere på træerne, himlen, skyggerne og tænke på dem, jeg holder af.

Hvis jeg kun fik fem dage at leve i, ville disse fem dage ikke ligne de sidste fem. Og hvis jeg vidste, at jeg kun havde fem år tilbage, ville jeg ændre min kalender. Hvis jeg overhovedet ville have en kalender. Hvis dagen i dag var min sidste dag, ville meget af det, jeg har planlagt for i dag, ikke blive gennemført.

Engang som 10-årig var jeg som klassens duks ansvarlig for kridt og svampe. Jeg værnede om dem, som om de var min elskedes hjerte. Jeg tog dem med hjem om aftenen, passede på dem og kom med dem om morgenen for at være sikker på, at jeg løste min opgave.

En dag, en forfærdelig dag, opdagede jeg ved ankomsten til skolen, at jeg ikke havde kridtet og svampen med. Verden gik under.

Og der var den dag, jeg skulle til eksamen som 19-årig. En vigtig eksamen. (Tænk, at noget så ligegyldigt som en eksamen kan være vigtigt.) Dagen før var jeg nervøs. Min ven fik fat i mig og rådede mig til at gå en lang tur på kirkegården. Turen fik mig til at se, at døden var reglen og livet blot en kortvarig undtagelsestilstand. Eksamen blegnede.

Som 21-årig soldat i krig lå jeg en aften nede på jorden, mens bomberne faldt rundt omkring mig. Alt var sort af eksplosioner. Døden gjorde tilnærmelser, men jeg ville den ikke. Guderne så på mig og på min angst. Jeg bad om at måtte overleve. Jeg fik bevilget livet på den klare betingelse, at jeg skulle tage det alvorligt.

Jeg overlevede og glemte mit løfte.

Jeg er lille. Hvor lille jeg er, kan ses, når jeg stiller mig ved dødens side. Jeg forsøger derfor at give plads til døden. Jeg forsøger at undgå at være for fornuftig. Jeg er ikke opmærksom på udviklingen på rentemarkedet. Jeg har ikke engang sikret min alderdom via en skattegunstig pensionsopsparing. Jeg falder sjældent for forsikringer, for jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke kan forsikre mig. Jeg kan ikke sikre mig meningen med de sidste fem år, de sidste fem måneder, de sidste fem dage, de sidste fem timer, og slet ikke de sidste fem minutter.

De sidste fem måneder vil farverne og duftene blive stærkere. Jeg vil se på træerne, gå i naturen og mærke vandet. Min lyst og evne til at leve skal blive mindre. Min lyst til at blive opslugt af naturen skal blive større.

De sidste fem uger vil jeg måske være lidt melankolsk. Måske klar til at give op og give slip. Alle de forsømte muligheder passerer nu forbi mine øjne. Men jeg har ikke tid til at ærgre mig. Jeg kan ikke fortryde.

De sidste fem dage er jeg træt. Det vil nu stå tydeligt for mig, at jeg har svigtet mine drømme. Mit liv har været den helt store ørkenvandring mod fatamorgana. Jeg har arbejdet hårdt for at nå til illusionen.

De sidste fem timer er jeg knap til stede. Jeg tænker på alle dem, jeg holder af. Og dem, jeg burde have afskyet. Det virker mere end nogen sinde latterligt, at jeg ikke gjorde, hvad jeg havde lyst til. Jeg tilgav for mange. Jeg elskede for få.

De sidste fem minutter har jeg kun tid til at se ansigter. Ansigterne på dem, jeg har holdt af. Ansigterne på dem, jeg skulle have holdt af. Og ansigterne på dem, jeg burde have fortalt, at jeg holdt af dem.

Jeg er blevet en vinter klogere, men intet er forandret. Jeg er bevidst om min død, men denne bevidsthed rækker ikke til nogen væsentlig forandring af min hverdag. Måske fornuftigt. Som digtet siger: Giv mig sindsro til at acceptere det, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre det, jeg kan, og visdom til at se forskellen.

Det sidste er fortsat det sværeste.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce