Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

En uddøende race

Lis Andreasen

En uddøende race

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

solidariske gamle: Vi forsøger vel alle kun at udtale os om det, vi ved noget om. Nu ved jeg så noget om det at være gammel, da jeg selv tilhører kategorien.

Den klasse kommer politikerne mærkelig nok aldrig i, da de altid udtaler sig om de gamle, og aldrig om vi gamle, selv om mange har passeret de 60 år, hvorefter man automatisk placeres i ældre- handicapforvaltningsområdet.

Efter at have læst avisens kronik søndag den 25. maj "Jeg har sgu fortjent det", hvor der redegøres for pointen i en videnskabelig undersøgelselse foretaget blandt gamle af ph.d.-studerende Lis Holm Petersen ved Center for velfærdsstatsforskning ved SDU.

Undersøgelsens pointer: at alle har ret til at nyde, hvis de har ydet til samfundet via arbejdsindsats, overrasker mig ikke. Jeg er jo selv gammel og opvokset i et samfund, hvor solidaritet og fællesskab gennemsyrede både erhvervslivets arbejdspladser og de offentliges institutioner.

Vi lærte, at arbejde var en nødvendighed for at opretholde livet, og alle bidrog med de evner, de nu havde, hvilket naturligvis også resulterede i forskel på indtjeningen.

Man kendte sin plads, men tjente sine penge med stolthed for det arbejde, man udførte.

Når man er omgivet af sin egen aldersklasse, ved man, sådan er det, men også kun der.

I Ældrerådet og lokalrådene, hvor vi samarbejder med mange frivillige, oplever vi ofte, at de yngre "skal have noget for det". Måske ikke penge, men så det, man i erhvervslivet kalder " personalegoder".

I en af de frivillige institutioner, hvor jeg har været frivillig i mange år, er der nu indført pc'er til bestyrelsen, studieaftener, studieture og lækkert lokale med pc. Begrundelse: Ellers kan man ikke få nogen til det. Noget for noget.

Vi gamle undrer os. Det at hjælpe andre bærer ikke længere lønnen i sig selv.

Når min generation og den før os uddør, vil der komme et ganske andet resultat ud af en lignende undersøgelse.

Det sørger den nuværende regerings førte politik for. Tro mig.

En uddøende race

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.