kollektiv trafik

Fyens Stiftstidende beskriver i en udmærket leder 18/9, hvordan den kollektive trafik efterhånden er blevet en sand parodi.

Farcen begyndte med den nye køreplan for Fynbus. Siden har de fynske kommuner på stribe meldt om dramatiske nedskæringer. Og lige nu er næste kapitel ved at blive skrevet.

Region Syddanmark vil åbenbart ikke tage hensyn til den heftige kritik af de nye principper for bustrafik, der i praksis vil afskaffe en række af de nuværende regionalruter. Forleden var der møde i Region Syddanmarks særlige udvalg om infrastruktur. På dagsordenen var bl.a. de nye principper for regional busdrift, som i praksis vil afskaffe kollektiv trafik mellem de mellemstore bysamfund.

Borgere, politikere og kommuner har stået i kø med kritiske bemærkninger. Ikke desto mindre besluttede udvalget, at "de indkomne høringssvar ikke umiddelbart giver anledning til justeringer af forslaget til principperne for kollektiv bustrafik i Region Syddanmark".

For fremtiden er det kun byer med mere end 5000 indbyggere, der vil blive betjent med de regionale busruter, med mindre man er heldig at ligge på den lige strækning mellem byerne.

Det betyder, at byer som Otterup, Bogense, Årslev, Langeskov, Vissenbjerg og Glamsbjerg ikke længere nødvendigvis vil blive betjent af busruterne. Det samme gælder borgerne i en række endnu mindre samfund, som i dag har mulighed for at tage bussen til skole, læge eller toget for videre rejse.

Det er stærkt kritisabelt, at regionale busruter nedlægges i en tid, hvor der ellers er stærkt behov for kollektiv trafik. Et finmasket net af busser og tog kan være med til at dæmme op for udledning af CO 2, og mange ruter er helt essentielle for arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.

Der er behov for flere investeringer i den kollektive trafik. Ikke færre.
  • fyens.dk