fagforeninger

af Bo Vejgaard Jørgensen

sektorbestyrelsesmedlem i FOA Fag og Arbejde, Bakkevej 13, Odense NV

Enevælde og manglende rettigheder er i ordets dybeste forstand det samme som at være stavnsbundet, men hvordan man kan sammenligne medlemmernes rettigheder under LO-forbundenes med en stavnsbinding, må guderne vide, da en overenskomst ikke just kommer som nedfalden sne, men koster penge. Deraf kommer ordet kontingent.

Når vi så lever i et frit land med ytringsfrihed, så spørger jeg mig selv: - Hvis man bl.a. ikke betaler til at have en overenskomst på området, hvordan kan man så være utilfreds med den løn, man oppebærer?

Arnfred Weber konkluderer så til sidst i sit indlæg den 27. oktober som følger: "Det er jo helt tydeligt, at det er de lavest lønnede, der hver gang får det dårligste resultat, så med den nuværende beskæftigelsessituation, bliver det spændende at se, hvad FOA får ud af det ved de kommende lønforhandlinger".

Den bemærkning leder mig igen hen imod noget, der tidligere er nævnt, som endsige er afhængigt af alle arbejdsmarkedets parter på de pågældende offentlige områder: "Da alle ifølge menneskerettighedsdomstolen skal have lov til, at vælge den fagforening, de ønsker, kan jeg kun sige selvfølgelig, men det er langtfra hensigtsmæssigt for den enkelte".

Det er altså en sag for den enkelte, og så må vi se, hvad der sker.