En menneskelig alderdom

En menneskelig alderdom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forleden var jeg indbudt til at holde foredrag i en østjysk sognegård. Jeg skulle tale over emnet "Glæder i hverdagen".

Hurtigt lagde jeg mærke til en velklædt ældre. Selv om der var mange tilhørere, sad han tydeligt for sig selv, alene, også ensom. Ude ved bilen kom han hen og spurgte, om jeg kunne forklare ham, hvornår man er blevet gammel?

Men han havde særlig alvor i øjnene,da han advarede - alt for mange tænker overhovedet ikke på, hvordan vi skaber en menneskelig alderdom.

Jeg tror, han så noget overset.

Der er enorm, især politisk, opmærksomhed på pleje til ældre, på hjemmehjælp, på medicin, på ældrecheck, men midt i al denne søde offervilje, glemmer vi det rent menneskelige - prøv her at se på de 10 kendetegn på alderdom:

l. Du har ikke mere et mål, du stræber efter.

2. Der er ikke mere brug for dig, du kan nemt erstattes.

3. Du møder overbærenhed i stedet for interesse.

4. Du kommer ikke mere på ferie - det har du jo hver dag.

5. Du skal afvænnes fra engagement - din mening er ligegyldig.

6. Du kan ikke have hund - hvor skal den være, når du dør?

7. Du føler dig tilovers.

8. Alt, hvad du kan, står andre klar til at gøre bedre.

9. Du er blevet sårbar - nem at angribe.

10. Du oplever ensomheden .

Jeg er i tvivl om, hvorvidt yngre mennesker - dem, der endnu er det - har mulighed for at forstå "De 10 alderstegn". Hvor svært det er at vænnes fra engagement. Hvor ondt det gør at føle sig tilovers. Men prøv alligevel at tænke over, om du i din omgangskreds har mennesker med disse kendetegn.

Har du det, så vis for Guds og den ældres skyld ikke overbærenhed eller "skal jeg komme og besøge dig?" som en slags aflad. Kun oprigtig inter

esse er hjælp i alderdomfølelsen - trøst dig, om den gamle er smukt gift. Ægteskab kan være bolværk mod ensomheden - hele livet.

Hvis "De 10 alderstegn" passer på dig, så er du gammel.

Med disse alderdommens 10 bud, opfordrer jeg til interesse for at skabe en menneskelig alderdom.

Viggo Vandkær Thomsen, Lysabild Degnegård, Sydals, Sønderjylland, er forhenværende skoleinspektør.

En menneskelig alderdom

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce