En meget giftig sag

En meget giftig sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MILJØ: Jeg har netop læst på DR's hjemmeside, at miljøminister Connie Hedegaard agter at komme med en kampagne til efteråret, der skal få de unge til at tænke på og til at tage et større ansvar for miljøet. Der nævnes forbruget af drikkevand og elektricitet.

I Fyens Stiftstidende har samme miljøminister udtalt: "Hvis man kan se, at man skal spise adskillige håndfulde jord hver dag, før der kan påvises den mindste sundhedsmæssige risiko, så kan det godt være, at det ikke er den store skade at forhøje grænseværdierne for gift i jorden og dermed hjælpe de mange, der i dag står med et stempel på deres grund." (Som værende en giftgrund.)

Jeg har hele tiden været klar over, at regeringen har været endog meget døv, når det gjaldt gode råd fra blandt andet socialdemokratiets side. At regeringen nu skal til at være blinde over for realiteter havde jeg ikke ventet. At der så også udtrykkes modsat rettede meninger fra samme minister får det kun til at løbe koldt ned ad ryggen på mig.

Men en lempelse af grænseværdierne for giftrester i jorden er måske for at komme fremtiden lidt i møde. Vi har for nyligt hørt om, at der er fundet østrogener fra svinegylle temmelig langt ned i jorden. Disse østrogener er påvist skulle kunne ændre de arvelige egenskaber for padder og krybdyr - så hvorfor ikke for mennesker også? Dermed er denne jord vel også at sammenligne med de omtalte giftgrunde. Man kan jo godt se, at man ikke kan have det meste af den dyrkbare landbrugsjord i Danmark som giftgrund, så hvorfor ikke hæve grænserne allerede nu?

Vi har et stort antal økologiske landbrug. Skal disse meget entusiastiske landmænd ufrivilligt til at dyrke deres afgrøder på sådanne arealer, der tidligere har haft status som giftgrund? Det kan jo blive resultatet, hvis registreringen af disse grunde bortfalder. Man kunne også stille regeringen et direkte spørgsmål: "Vil regeringen fortsat støtte økologiske landmænd økonomisk også selv om hele idéen med den økologiske tankegang - af regeringen selv - bliver endog meget udvandet?"

Det er en realitet, at et menneske er født til at dø, og jeg er også overbevist om, at menneskeheden er dannet for at gå til grunde på et eller andet tidspunkt! Men derfor kan jeg ikke se, at det skulle være nødvendigt at hjælpe til via lovgivningen.

Det, miljøministeren og dermed regeringen er ved, er ikke som tidligere at feje problemerne ind under gulvtæppet. Nej de lægger blot et nyt tæppe ovenpå, og vips vi har ingen problemer!

En meget giftig sag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce