eu-forbehold

Gassen er forståeligt nok gået lidt af Lissabon-ballonen efter irernes nej. Der har været en del selvransagelse og statistik på diverse årsager. Uanset hvad, må irerne nu finde ud af, hvad de vil. Ligesom vi måtte efter Maastricht-afstemningen, og selvom EU-toget er blevet lidt forsinket, stopper det realistisk set lige så lidt, som det gjorde, da vi stemte nej sidst.

Desværre er gassen også gået af forbeholds-ballonen. Det ser ud til, at tanken var, at forbeholdene skulle sælges på en lettere euforisk ja-bølge i forlængelse af irernes (forudsatte) ja. Når man yderligere havde det proaktive argument, at forbeholdene vel var slemme nok nu, men at de i hvert fald ville blive meget værre under Lissabontraktaten, regnede man med, at de vil kunne glide ned, lidt ad gangen.

Jeg stemte selv ja dengang i 1992 og ville gerne have lejligheden til at gøre det igen. Snart. For forbeholdene er ikke et Lissabon-relateret problem. Forbeholdene står i vejen for mange gode løsninger her og nu.

Vi har ikke fuldt fodslag og politisk indflydelse i forhold til euroen. Vi kan ikke være med i fredsbevarende aktioner i EU-regi eller være med til at lave fælles regler om landminer. Vi står her og nu uden for det retlige samarbejde. Det omfatter ikke kun initiativer inden for civilretten, men også indvandrings- og asylområdet samt strafferets- og politisamarbejdet.

Problemer med det retlige forbehold har betydet, at vi på en del af disse områder efter, at der er lavet en EU-regel, pænt har spurgt om lov til at lave en parallelaftale med det sam- me indhold, som så gælder mellem de andre EU-stater og os. Det har hjulpet på nogen områder, men er ikke lykkedes i alle henseender, og det er en besværlig og langsom vej at gå.

Alt det har vi vidst længe. DIIS-rapporten gør hverken fra eller til i den henseende.

Disse problemer bliver ikke mindre eller anderledes af, at der blev stemt nej til noget helt andet i Irland for et par uger siden. Så lad os få forbeholdene ud af verden. Hvis vi stemmer om det nu, mens Lissabontraktaten alligevel er ude til tælling, slipper vi også for, at afstemningen om forbeholdene reelt bliver en pseudoafstemning om Lissabon.

EU-toget kører - uanset om køreplanen lige nu er lidt usikker - og jeg vil helst rejse på første klasse, når jeg alligevel skal betale fuld billetpris.
  • fyens.dk