En kæde med fire parter


En kæde med fire parter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

fynbus

Fyens Stiftstidende har valgt en noget endimensionel tilgang til de seneste ugers buskonflikt på Fyn.

Senest har man i lederen lørdag valgt at definere trafikselskabet Fynbus som arbejdsgiver og det skandinaviske busselskab Arriva som arbejdstager - og alene betragte konflikten ud fra denne grundtese.

Det er ærgerligt og overraskende, at man på lederplads vælger helt at se bort fra den kompleksitet, der har været i konflikten og som i øvrigt kendetegner opbygningen af den kollektive bustrafik siden kommunalreformen.

Den samlede kæde består af hele fire parter: lige fra regioner og kommuner, der fastlægger serviceniveauet, henover Fynbus og vognmændene til chaufførerne, der sidder bag rattet i busserne. Samtidig har staten som bekendt valgt at lægge en masse firkantede regler ned over området.

I Fynbus' bestyrelse har vi ingen ønsker om at løbe fra vores ansvar. Hverken i forhold til den daglige drift eller den nu overståede konflikt.

Bestyrelsen har været samlet fem gange undervejs i konflikten, hvilket også er blevet beskrevet grundigt i de fynske medier. På tværs af partiskel og geografi står vi fuldt ved vore handlinger, og vi har ingen problemer med at se os selv i øjnene for den måde, konflikten har været håndteret på.

Bestyrelsen har ingen ønsker om at deltage i en offentlig polemik om skyld og ansvar. Der er en klar tendens til, at medierne medvirker til at få parterne længere fra hinanden. Det er der på ingen måde brug for nu.

Allerede 21. august - altså tre dage før køreplanskiftet - besluttede en enig bestyrelse at rette op på den nye køreplan. Der bliver således lavet et ekstraordinært køreplanskifte i starten af januar.

Det køreplanskifte er alle i Fynbus - både bestyrelse og medarbejdere - indstillede på at sætte alle kræfter ind på. Der skal sikres bedre samklang med uddannelsesinstitutionernes mødetider, bedre korrespondance til andre dele af den kollektive trafik og ikke mindst sikres, at der er den nødvendige køretid på alle ruter.

En kæde med fire parter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce