politireformen

Formanden for turistforeningen Faaborg-Midtfyn Peter Jensen tager i en kronik 7/7 bladet fra munden og appellerer til, at der bliver en bedre politidækning på Fyn, specielt i kystbyerne. Kronikøren er af den opfattelse, at politireformen er et tilbageskridt for borgernes sikkerhed og tryghed, og jeg kan kun give ham fuldstændig ret.

Men jeg vil tillade mig at bruge endnu stærkere ord, nemlig at politireformen er en gang makværk, som aldrig burde have set dagens lys.

Rigspolitichefen vil affolke de mindre politistationer og nedlægge landpolitiet i sin nuværende form. Og dermed centraliseres politiet endnu mere, og fjerner sig desværre mere og mere fra kontakten med borgerne.

Det vil medføre, at vi får et fuldstændig fremmedgjort politi, der styres fra centralt hold uden tilstrækkeligt lokalkendskab.

Peter Jensens frygt for, at der vil ske en kriminalitetsudvikling på grund af for lidt politi, er desværre en fuldstændig rigtig konklusion, som ikke mindst de såkaldte ansvarlige politikere lukker øjnene for. Det være sig også borgmestrene, som skulle være lokalt forankrede og have fingeren på pulsen.

Politiet skal jævnligt bruge store ressourcer på f.eks. højrisiko fodboldkampe, ballade i København, bevogtning ved EU-formandskab med 6000 politifolk osv. Og det rammer naturligvis det daglige politiarbejde, så der ikke er mandetimer nok, hvilket medfører, at der ikke er ressourcer til at betjene borgerne på en forsvarlig måde, da de store styrker hentes fra hele landet.

Næste gang, der igen skal bruges store politistyrker, bliver ved klimatopmødet i København, og sådan vil det fortsætte, fordi samfundet forandrer sig, og fordi der også bliver mere og mere hård kriminalitet styret af bander, der slås om narkotikamarkedet.

Der er brug for meget mere politi og kontorhjælp til politiet, hvis politiet i fremtiden skal kunne løse alle sine opgaver forsvarligt. Og kan de ikke det, må man genindføre kommunalt politi.

Borgerne og de handlende må stå sammen og lægge pres på borgmestre og folketingspolitikere.

Der skal ikke være mere politi end nødvendigt. Til gengæld skal der også være det nødvendige politi også i de mindre byer og på landet.
  • fyens.dk