En fremtidshistorie

En fremtidshistorie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SYGEHUSPLAN

Fredag aften var jeg på besøg i Haderslev hos min mor sammen med min lille søn. Vi sad og så tv, og pludselig begyndte min mor at klage over smerter fra brystet og op i halsen og ud i venstre arm. Hun er rimeligt ung og frisk, men jeg havde læst noget om blodpropper i hjertet, fordi jeg selv har for højt kolesterol. Det her kan du vist ikke ignorere, tænkte jeg. Kunne hun virkelig have fået en blodprop i hjertet?

Tidligere havde vi en fantastisk god hjerteafdeling på Haderslev Sygehus, men den var jo blevet flyttet til akut-hospitalet i Gråsten. Regionspolitikerne med daværende formand for sundhedsudvalget, fynske Poul-Erik Svendsen fra Socialdemokraterne, havde fået gennemtrumfet, at akutsygehuset til 3,5 milliarder gode skatteyderpenge skulle ligge i Gråsten imod alle eksperters råd. Eksperterne mente, at akutsygehuset skulle ligge centralt i Sønderjylland med et patientunderlag på over 200.000 individer. Men en skolelærer er jo klogere end hele Sundhedsstyrelsen. Og han var jo skoleinspektør!

Mor bor i Haderslev og jeg ved, hvor vigtigt det er, at man kommer i hurtig behandling. Ind i bilen med mor og af sted mod Gråsten med fuld fart ad motorvejen. Men der er jo langt til Gråsten. Det ligger helt nede ved grænsen i det sydøstlige hjørne. Da vi nærmede os Aabenraa og rastepladsen med McDonald's, blev jeg mere og mere bekymret for min mor og kørte ind og ringede 112 for at få hjælp. Jeg kunne ikke både køre bil og tage mig af min mor.

Heldigvis er Falck-folkene nogle rigtige "drengerøve", der elsker at køre stærkt med blå blink og så videre. Så de var fremme ret hurtigt. Men alting tager tid. Og tiden er utrolig vigtig, når det gælder mulighederne for at helbrede en blodprop i hjertet. Ambulancefolkene fik min mor ind i bilen, og så fortsatte det ellers mod Gråsten. Jeg halsede bagefter i min gamle bil.

Da jeg kom frem, var de i gang med blodprøver og hjertekardiogram. Utroligt effektivt, men hurtig behandling er også så vigtigt med blodpropper i hjertet. Fremtidsudsigterne afhænger af, hvor hurtigt patienten får behandling, og vi havde allerede spildt et par timer fra Haderslev til Gråsten. Desværre bedømte de lokale hjertelæger, at min mor havde fået en blodprop og derfor hurtigst muligt skulle til Odense Universitetshospital for at få en ballonudvidelse af hjertekarrene. Endnu en gang med en meget vigtig tidsfaktor for at få et godt resultat. Altså ind i ambulancen igen og på med blå blink, og så retur mod Odense forbi Aabenraa og Haderslev. Jeg halsede bagefter.

Da jeg kom frem noget senere, var hun allerede ved at blive behandlet. Jeg ventede, og efter nogen tid kunne de komme ud og berolige mig: Alt var gået fint, bl. a fordi jeg havde været så hurtigt af sted, og selv om det havde taget så lang tid først til Gråsten og så tilbage forbi Haderslev Sygehus til Odense.

Heldigvis ligger hjerteafdelingen fortsat i Haderslev. Min mor er frisk og historien er ren fantasi, men hvordan ser det ud om 10 år, hvis regionspolitikerne ikke accepterer, at nogen har mere ekspertise omkring sundhed, og ikke alt er sognerådspolitik? Der er desværre kun ét at gøre: nedlæg regionerne!

En fremtidshistorie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce