En fortrinlig idé


En fortrinlig idé

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FINANSIERING: At en danskejet fond overtager store offentlige anlæg som jernbanen. Og derpå lejer dem ud til "det offentlige". Netop fordi "det offentlige" er sådan en diffus størrelse.

En diffus størrelse, fordi ingen tilsyneladende kræver af en offentlig myndighed, der har ansvar for milliardinvesteringer, f.eks. i jernbanelegeme og signalanlæg, at de også vedligeholdes og udvides efter behov.

Er det ikke allerede simpel komik, at en udvidelse af en jernbane skal afgøres af folketinget? Som indtil nu ikke har vist, at man har forstået, at vedligehold skal indregnes i pågældende anlægslov.

Hvor mange år gik der, før man fandt ud af, at den gamle Lillebæltsbro skulle males - også på undersiden?

Tilsvarende er vedligehold naturligvis en forudsætning for, at en lejer vil betale for et lejemål. Er tanken om, at alle tog mellem landsdelene skal passere en bro, der fik lov af ruste på undersiden i årtier, i dette perspektiv nærmest komisk?

Og er selve processen: at fastslå, hvad såvel udlejer som lejer kræver af kvalitet, ikke en opgave, næppe før set i offentlige kontorer, hvilken stiller store krav til alle parters fantasi?

Hvordan brugskvalitet måles? Hvilke sanktioner, der sættes ind, hvis kvaliteten ikke opfylder aftalens krav?

Hvad omfatter reglerne for genetablering ved force majeure?

Hvilken myndighed skal mægle imellem parterne, hvis uenige?

En af parterne udpeget voldgiftsret eller domstolene?

Og skal udbedring afvente en dom, mens ventende passagerer står på perronerne?

Vil det derfor ikke være en strålende idé at lade danske fondspenge, f.eks. fra ATP, finansiere befolkningens kvalitetskrav til hensigtsmæssig offentlig transport?

En fortrinlig idé

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce