En fast hånd mod ulovligt tobakssalg. Tag medansvar, Dansk Folkeparti

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flemming Møller Mortensen (S), MF og sundhedsordfører, Siemvej 8, Store Brøndum
Billede
Debat. 

Røg: I fredags var Dansk Folkepartis sundhedsordfører oppe i det røde felt i denne avis. Årsagen var, at mit parti, Socialdemokratiet, havde foreslået, at gældende lovgivning i Danmark skal overholdes.

Det er forbudt at sælge cigaretter til børn og unge under 18 år i Danmark. Men alligevel bliver loven brudt i stor stil. Der bliver kun givet to bøder - du læste rigtigt, kære læser: to bøder - i hele Danmark hvert år til butikker, som sælger cigaretter til børn og unge. Politiet har næsten givet op - for de har hverken tiden eller værktøjerne til at holde butikkerne i ørerne.

Derfor foreslog Socialdemokratiet, at vi aflaster politiet ved at give opgaven til en anden myndighedsinstans. Så får politiet tid til de mere tunge opgaver som indbrud, vold og grænsekontrol. Og derudover foreslog Socialdemokratiet at løse den anden del af problemet - de manglende værktøjer - ved at give den nye myndighed skrappere værktøjer ti at afsløre de butikker, der bryder loven.

Jeg kender normalt Dansk Folkeparti som et parti, der går meget op i, at Danmarks love bliver overholdt. Men i denne sag kalder de det for "formynderi".

Men vi har et kæmpe problem i Danmark med, at vores børn og unge i højere og højere grad begynder at ryge. Ja, det er faktisk det største sundhedsproblem, vi har for børn og unge i det her land. Hver dag begynder 40 mindreårige at ryge. Og mere end 44.000 af dem, der i dag er under 18 år, kommer til at dø af rygning, hvis vi ikke griber ind politisk.

Det er den rå virkelighed. Derfor bliver vi nødt til at slå hårdere ned på de butikker og kiosker, der uden skrupler er med til at påføre vores børn og unge en dødelig afhængighed.

I stedet for at blive vrede på os, vil jeg derfor gerne opfordre Dansk Folkeparti til at tage ansvar, ligesom partiet har gjort tidligere. Dansk Folkeparti bakkede nemlig op om den berømte rygelov, som blev indført i 2007.

Rygeloven mødte i starten stor folkelig modstand - men i dag er det nok de færreste af os, der vil have lovet fjernet igen. Det var fremsynet og modigt af Dansk Folkeparti, at de dengang bakkede op om, at man skulle kunne gå på arbejde, tage i skole, gå på café eller tage en tur i toget, uden at man behøvede sidde i lokaler, hvor cigaretrøgen hang tykt i luften.

Jeg kunne godt ønske mig, at Dansk Folkeparti igen fandt det fremsyn og mod frem. For vi skylder vores børn og unge under 18 år at kæmpe for, at de ikke overtager den tobaksafhængighed, som alt for mange af os voksne har svært ved at komme ud af.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce