Nogen bliver nødt til at sige det, og så gør jeg det: Det er i orden at bombe Afghanistan.

Som jurymedlem til Slow Food Præmien for Bio-mangfoldighed stemte jeg den 7. oktober på et kooperativ af muslimske berber-kvinder i Marokko, der beskæftiger over 40 kvinder. De producerer mad fra et bestemt lokalt træ, der var ved at blive glemt.

Slow Foods Præmie er en "lille" ting, men én af de måder, hvormed vi kan bekæmpe splittelse og ufred i verden.

Bomber bliver aldrig den rigtige vej.

Nogle gange er der bare ingen vej uden om!

I 1936 drak min far så meget kaffe, at han til sessionen blev kasseret på grund af hjerteproblemer. Han var pacifist.

Det var nazisterne desværre ligeglade med, og i april 1940 viste han de tyske tropper på vej op gennem Jylland den forkerte vej. Og i de efterfølgende fem år gjorde han en del andre mindre fredelige ting.

Tiden viste, at han gjorde det rigtige!

I dag skal vi gøre det rigtige og "dø, om så det gælder", som det står i Højskolesangbogen.

Jeg vil også gerne have en fredelig løsning i dag.

Det vil bin Laden og hans bare ikke. Og dér slutter al snak om fred desværre.

Hvis vi finder ud af en dag, at terrorister, der har bombet Peterskirken, holder til i Paris, ville vi så bombe Paris? lød et spørgsmål fornylig i et italiensk nyhedsmagasin.

Nej, kan jeg roligt svare, for det er jo netop forskellen.

Hvis terrorister med base i Paris bomber Peterskirken, vil de franske myndigheder samarbejde med de italienske. De ville lede efter dem, og hvis de fanger dem, ville de udlevere dem til retsforfølgelse i Italien.

Det er ikke nogen automatisk garanti for retfærdighed, men vi prøver da i det mindste. Og heldigvis er vores lovgivning indrettet, så det ikke er en hypotetisk Gud, der definerer retfærdighed, men os selv.

At vores vestlige systemer ikke er perfekte, det ved vi alle.

Men vi bør huske på, at ét menneske altid har ret til at være én stemme. Og at med mennesker mener vi også kvinder!

Simpelt, men sandt.

Bin Laden siges at have fire hustruer og 52 børn. Det må han gerne have.

Men hvis jeg ikke vil dele min mand med en anden kvinde (i hvert fald ikke i samme hus!), så har jeg faktisk ret til det. Den ret er én af dem, jeg vil beholde for enhver pris.

Den muslimske religion er lige så smuk - og lige så grusom - som vores kristne.

Men religion skal ikke styre verden.

I mindelunden for europæiske modstandsbevægelser under Anden Verdenskrig i Como i Norditalien kan man læse danske Christian Ulrik Hansens ord: "For at et folk kan leve, er det nødvendigt, at nogen dør." Sådan er det beklageligvis igen i dag.

Hvis vi altså mener, at vores samfund og kultur trods alt har nogle grundlæggende værdier, der er værd at forsvare.
  • fyens.dk