NY ALLIANCE: Ny Alliance (NA) ønsker indkomstskatten ned på 40 procent, men har været meget påholdende med at fortælle om finansieringen af dette - dog med et par vigtige undtagelser.

Dagen efter, tror jeg det var, at NA var stiftet, kom Anders Samuelsen i et sent afteninterviev i radioenpå spørgsmålet om, hvor pengene skulle komme fra, for skade at afsløre, at en af planerne var at hæve ejendomsskatten. Det var dog ikke noget, man snakkede så højt om.

AS var tydeligvis glad den aften og ret stolt over, at det var lykkedes at holde dette vigtige kort nede i bunken lidt endnu, for hvis det blev spillet ud straks, ville det bare skabe turbulens og kaos i skattedebatten. Sådan var ordene.

Jeg har siden tænkt på, om AS mente, hvad han sagde,og fik 1/11 en bekræftelse på tv.Villy Søvndal (SF) havde netop meddelt, at ejendomsskatten burde hæves, og kommentaren fra AS var, at den slags var livsfarligt at sige. Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om, at NA har til hensigt at hæve boligskatten, og er også sikker på, at de hellere vil bide tungen af sig selv end at indrømme dette før valget.

Vi ved, at De Radikale går ind for højere ejendomsskatter og afgifter, og selv Helle Thorning-Schmidt har for ikke længe siden omkring en stigning af boligskatten udtalt, at det var da noget, man kunne se på, selv om hun lige nu slet ikke vil se på sådan noget.

Når jeg skriver dette, er det fordi, jeg synes, at det er noget lusk at stikke vigtige kort ind i bunken eller op i ærmet, selv om de er kontroversielle. Vi vælgere har jo brug for disse oplysninger. Og også fordi, jeg mener, atskat påalmindeligt tag over hovedet med tiden skal helt væk og erstattes af en skat på fortjenesten ved salg af huset (gammelt SF-forslag).

Gitte Seebergs(NA) bebudede (op)justeringer af forskellige afgifterskal vi heller ikke have noget af. Disse skatter er en ren Prins John (sproglig nyskabelse?), som har til formål at friholde de rigeste fra at skulle yde efter evne.Nogle af dem er dog også samtidig adfærdsregulerende, siger man.Ret skal være ret, (selv om jeg ikke er meget for det).
  • fyens.dk