EU skal støtte kampen for fri abort i Polen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Polen: I disse dage ser man i tusindevis af polske kvinder og mænd gå på gaden i kampen for retten til abort. En ny lov er på vej - en lov, der vil ulovliggøre abort medmindre kvindes liv er i fare. Og nu starter en kamp, som vi i Danmark tog for snart 100 år siden. Her skal EU på banen.

Farvestrålende Thit Jensen står på talerstolen i endnu et fynsk forsamlingshus. "Frivilligt moderskab" lyder dundertalen og hun mødes med delvis klapsalver, delvis buen. Vi befinder os i 1920'ernes danske ligestillingskamp. Thit bryder med et af tidens helt store tabuer: At kvinder selv skal have lov til at bestemme over hvor mange børn de vil have, og hvornår de vil have dem.

For at opnå frivilligt moderskab må kvinderne have adgang til - og information om prævention, mener Thit Jensen. Og det er etisk uforsvarligt at kriminalisere de skæbner, der er endt i ulykke og ønsker en 'fosterfordrivelse'. Det bliver dog først i 1973, at folketinget vedtog et socialdemokratisk lovforslag om fri abort. Forinden havde SF fremsat lovforslaget fem gange.

I vores europæiske søsterland, Polen, er man meget langt fra, at have en lovgivning om fri abort. Landet har et af EU's mest restriktive abortlovgivninger og nu trækker landet i en endnu mere kvindeundertrykkende retning. Med det nye lovforslag vil ikke engang et mindreårig incestoffer kunne få en abort.

Amnesty International beretter om, at der d. 17. januar var titusindvis af protestanter i over 40 polske byer. Denne kamp har alle, der tror på menneskerettigheder, en pligt til at deltage i.

Jeg ønsker, at der kommer fri abort på EU niveau. Her følger jeg i fodsporene på tidligere medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet, Britta Thomsen. Hun var i 2009 med til at lande en betænkning, der støtter retten til fri abort. Der er endnu meget arbejde, der skal gøre. Men jeg tror på, at det er muligt at få en fælles europæisk lovgivning på plads.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce