Drukkultur. Fri bar og søde piger - ja tak
Af: Albert Harboe Odgaard, Klaregade 14, Odense C - elev på Sct. Knuds Gymnasium

Hvis man følger med i medierne, bliver der skrevet flere og flere artikler og debatindlæg om, at unge romantiserer hash, at unge har et alt for positivt syn på alkohol, at unge drikker for ikke at være udenfor, osv. Der er altså stort fokus på disse rusmidler. Det er med en negativ vinkel, men det tror jeg ikke, unge tænker over.

Undersøgelser viser, at hjernen ikke hører ordet "ikke". Når man siger til et barn, at det ikke må gå over vejen, hører det kun "gå over vejen". På samme måde, når unge læser, at stort set alle har drukket, før de bliver 18, at halvdelen drikker 10 genstande mindst én gang om måneden, og at hver anden i gymnasiet har prøvet hash, tænker de kun på, at de bliver nødt til at have prøvet disse ting, ellers føler de sig ikke accepteret eller som en del af fællesskabet. Hjernen vil ignorere det negative budskab, og kun tænke på den sociale faktor.

På samme tid er disse citater akkompagneret med et billede af fulde unge mennesker, der har den vildeste fest i en klub eller på et værtshus. Det vil kun give unge et endnu mere positivt syn på disse rusmidler. Unge mennesker er jo et flokdyr, som vil følge strømmen for at være mainstream. Når de så bliver ved med at læse om alle de her ting, og drukkulturen bliver bragt i lys, både i aviser og i fjernsynet, giver det dem et forvrænget syn på, at det faktisk er helt normalt at drikke, ryge eller at tage andre euforiserende stoffer.

På min Facebook-feed kan jeg nu se endnu en kampagnevideo om emnet: "Fuld af liv". Her ser vi en video af nogle unge drenge, der har drukket sig megastive og har det fedt, mens de speed-dater nogle ædru piger. Det eneste, man tænker, er, at hvis de piger også havde drukket, havde de drenge scoret. Der er jo ikke nogen, der ender i en situation, hvor den ene part er så fuld, mens den anden er så ædru.

Kampagnen er udmærket, og budskabet er jo egentlig godt. Den vil bare endnu en gang minde folk som mig selv om denne drukkultur, vi lever i. Hvordan man stille og roligt drikker 10 unge mænd fuldstændigt i hegnet, og hvor man som ung bare vil tænke på, hvor fedt de har det. Som ung ville jeg da aldrig have sagt nej til at være med i sådan et eksperiment: Fri bar, søde piger - ja tak. Efter min mening skal vi stoppe dette internet-spektakel om rusmidler, hvor de hele tiden bliver bragt i lyset. Det vil kun gøre situationen værre. Hvis vi nu valgte ikke at skrive om det, ville unge ikke hele tiden blive mindet om, at hvis de ikke drak, var de én ud af 50, der ikke gør, og så få dem til at gøre det. Hvis nu vi ikke satte fokus på det, ville man jo begynde at glemme, hvor mange der gør disse ting, og denne illusion vil så langsomt blive til virkelighed.

Vi ved jo godt, hvor dårligt alkohol er for os, så hvis nu vi ikke hele tiden bliver mindet om drukkulturen, vil det nok blive meget sjældnere at drikke.

Jeg beskylder altså medierne for at have skabt dette postyr og bliver nødt til også at beskylde mig selv. Denne artikel er jo også med til at bringe fokus på emnet.

Det er jo egentlig umuligt at bringe fokus på ikke at bringe fokus på noget, uden at bringe fokus på det.