Drop "sjat-puljerne" og giv folk noget velfærd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådsmedlem og gruppeformand, Socialdemokratiet, Nyborg Sonja Marie Jensen
Billede
Debat. 

I denne tid sidder Danmarks byråd landet over og forhandler budgetterne for det næste år. Imens sidder politikerne på Christiansborg og forhandler den kommende finanslov.

Det giver anledning til egentlig at overveje, hvad de danske kommuners kerneopgave og formål egentlig er. Selvom man fristes til at komme med en flabet kommentar om, at Christiansborg-politikerne bruger mere tid i reklamesøjlerne end i forhandlingslokalerne, så har den kommende finanslov igen i år en stor betydning for arbejdet i kommunerne. Og man fristes også til at påstå, at der kommer en masse forskellige "sjat-puljer", der føles godt i maven hos regeringen. Det giver den muligheden for at stå foran glasdørene og fortælle om, hvordan man enten spytter ufattelig mange penge i de ældres værdighed eller de mest udsatte børns trivsel.

Problemet er jo bare, at de her "sjat-puljer", der kommer lidt sporadisk afhængigt af, hvor meget Dansk Folkeparti kræver til de ældre, eller hvor mange overskrifter regeringen har brug for om deres kærlighed til velfærd. Det holder ikke, når vi kommer ud til de ældre eller de udsatte børn ude i kommunerne.

Ude i kommunerne præsenteres ofte år efter år store sparekatalog, penge der oftest tages fra de ældres værdighed eller de mest sårbare og udsatte børn. Til gengæld laver man alverdens nye innovative erhvervsvenlighedsservices eller puljer til smarte konsulenter.

Jeg vil vove at påstå, at vi kommunalpolitikere skal stoppe op engang imellem. Lige løfte os lidt op. Og tage en snak om, hvad formålet med vores kommuner egentlig er.

I mine øjne er vores vigtigste opgave at yde den velfærd, mennesker har brug for. Det er i mine øjne vores fornemste opgave, at folkeskolerne skaber stærke robuste samfundsborgere, der har lært at læse, skrive og regne. Der har fået en almen dannelse indenfor demokratiet og samfundet. Det er vores opgave, at man oplever en glæde og værdighed i sin alderdom, uanset om det er hjemme eller på et plejehjem. Ikke mindst er det vores opgave at hjælpe vores borgere i arbejde, og vores lokale medarbejdere på jobcentrene kender vores erhvervsliv og virksomheder så godt, at ingen fine konsulentrapporter og Excelark kan hamle op med det.

Jeg vil foreslå regeringen, at man i stedet for at lave "sjatpuljer", der føles godt i maven, i stedet sikrer, at vores land er i balance, at der kommer nye virksomheder til, og at vi passer på vores miljø og klima. Og at vi i kommunerne husker på, hvad der er vores vigtigste opgave. Det er at levere velfærd til vores borgere.

Når vi gør det godt nok, så kan vi begynde at lave alle mulige fine innovative projekter. Indtil da. Så lad os passe på dem, der har mest brug for det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce