grønnegade

- Åh nej, ikke igen et "Blæsenborg" i Odense midtby".

Ovenstående var min første tanke, da jeg så illustrationen og læste omtalen af Grønnegade-projektet i Odense i Fyens Stiftstidende.

Kan det virkelig være rigtigt, at man vil lave en ny, gabende åben plads? Illustrationen viser det tydeligt, og et kig på nogle hjemmesider på nettet overbeviser om, at det virkelig forholder sig sådan.

Det er for mig helt i orden at droppe parkeringspladser, men hvad i alverden skal man med en stor åben plads i stedet for? Har man slet ikke lært noget?

Som det er tilfældet med Klingenberg, Flakhaven, I. Vilh. Werners Plads, Fisketorvet og Thomas B. Thriges Gade, når den formentlig bliver lukket for gennemkørende trafik, vil Ny Grønnegadepladsen ikke blive et sted, hvor man vil opholde sig i længere tid. Det skal den evindelige kølige blæst i Danmark nok sørge for.

Det handler om små, hyggelige byrum, som man ser det andre steder. Vi har skam nogle af dem i Odense, f.eks. Sortebrødre Torv, Gråbrødre Plads, Brandts, Rosenbæk Torv og Vintapperstræde. Her kan folk lide at opholde sig, fordi der er lunt, overskueligt og hyggeligt. Store monumentale pladser er ikke hyggelige, ej heller noget, ret mange mennesker (læs danskere) bryder sig om. Man kan beundre pladsens arkitektur, men føler ikke trang til at blive blæst igennem og tilmed blive overbegloet fra alle sider.

Havearkitekterne har lært det.

De har fundet ud af, at store haver inddeler man i haverum, hvor hvert rum er en unik oplevelse, der adskiller sig fra de øvrige.

Drop den store åbne plads og lad os få et sted, der spiller op til intentionerne i Brandts.

Mange byrum med bænke, hvor folk kan slå sig ned og hygge sig.
  • fyens.dk