Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Det personlige ansvar

Det personlige ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ansvar

af christian Sommerlund

Hybenvej 40, Otterup er viceborgmester (V)

Hvad er mit personlige ansvar, og hvad er det offentliges ansvar?

Alt for længe har alt for mange overladt for meget til det offentlige. Det er på tide at vende bøtten og stille sig selv spørgsmålene: Hvad kan jeg selv gøre ? Kan og bør jeg ikke gøre mere? .

Spørgsmålet er derefter: Har vi fundet det rette balance mellem den enkeltes ansvar og det fælles ansvar? Hvordan kan vi indrette samfundet fremover?

Ud fra disse spørgsmål har beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen skudt en kampagne i gang om det personlige ansvar.

Beskæftigelsesministeren understreger, at der ikke er tale om en spareøvelse, men om, at de stærke skal opfordres til og spores ind på, hvor de kan gøre mere, så der bliver flere ressourcer til at hjælpe de svage.

Det personlige ansvar burde stå meget stærkere i vores bevidsthed. Vi skal tage ansvar for og engagere os mere i vores helbred, miljøet, skolen, hjemmet m.v.

Frihed betyder fravær af tvang - men også, at mennesket er frit til at tage ansvar for eget liv og medansvar for andre mennesker og fællesskabet.

Hvis mennesket berøves det personlige ansvar, bliver det umyndiggjort, magtesløs og ansvarsløs. Forudsætningerne for et godt samfund er, at hver enkelt føler et personligt ansvar for at yde en indsats og bidrage til fællesskabet. Der er ikke nogen modsætning mellem frihed og fællesskab.

De stærkeste fællesskaber er netop de fællesskaber, hvor mennesker frivilligt er gået sammen for at løse en opgave eller dyrke en interesse. De mennesker der kan klare sig selv, har en moralsk forpligtelse til at bistå de mennesker, der ikke kan - både privat og via samfundet.

Det personlige ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.