RETSSAMFUND: Jeg har nu efter ca. 10 års tovtrækning endelig fået forhøjet min førtidspension. Takket være min advokat, har jeg endelig fået min ret.

Min pensionssag har kørt frem og tilbage mellem Bogense Kommune, Fyns Amt og Det sociale Nævn. Kommunen ville ikke tilkende mig den mellemste førtidspension, som jeg faktisk havde krav på. Man ville også påberåbe sig den femårs forældelsesfrist på trods af Det Sociale Nævns endelige afgørelse.

Men endelig nu er det lykkedes at få min ret. Jeg har måttet bruge advokat for at få min ret, og da sagen blev gjort op, var omkostningerne til advokaten så store, at det halve af det beløb, som jeg fik tilkendt retten til, skulle afleveres hos advokaten.

Nu er jeg så "heldig", at min tilbageregulering er skattefri, så jeg kan betale advokatomkostningerne uden at gældsætte mig. Jeg har dog fået min ret, og det er jeg gladfor. Men jeg spørger: Hvor er det rimelige? Nu, da jeg endelig har fået min ret, skal jeg altså også betale for at få den, idet det offentlige ikke dækker mine omkostninger, såfremt det har uret.

Hvis nogen har et krav på mig, og de får ret i deres krav, ja så kommer jeg til at betale sagens omkostninger. Sådan er det altså ikke i det offentlige system.

På den måde, er det offentlige med til holde folk nede, hindre mennesker i at få deres ret, idet der er en masse mennesker, som aldrig ville klare at køre sådan en sag mod det offentlige system, simpelt hen fordi de ikke har pengene til advokatbistanden.

Det må da være et brud på menneskerettighederne. Man er i fuld gang med at dele befolkningen op i A- og B-mennesker. De som har "midler" til at kunne betale, og de som må "nøjes", fordi de ikke har.

Min tillid til det offentlige og retssystemet kan ligge på et meget lille sted. Det er lige før, at man skal indføre "revolverdemokrati", for at få sin ret. Skal det være fremtidens Danmark?
  • fyens.dk