Det gælder mennesker


Det gælder mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

kvalitetssikring: I sin klart formulerede kronik "Kvalitetssikring - for hvad og hvem?" skærer Erik Holk helt ind til benet. Og han slutter af med gennem sit teksteksempel om industriosten at vise faren ved at overtage en fabrikstankegang i definitionen - og målingerne af kvalitet.

Det skal da også lige nævnes, at illustrationen på fremragende vis lige så klart viser problemet.

Kvalitet er ikke et entydigt begreb. Det er forskelligt fra fagområde til fagområde. Der er forskel på, hvad der er kvalitet for en kompliceret kirurgisk operation og en samtale på et AF-kontor. Mennesker har vidt forskellig opfattelse af, hvad kvalitet er og af, hvad kvalitet er i forskellige situationer. Nogle gange sætter vi pris på en hurtig, klar konsultation. Andre gange har vi behov for mere tid og opmærksomhed.

Det er på tide, vi tilføjer den menneskelige dimension til kvalitetsdiskussionen.

De konkrete politiske udspil er uklare. Skal minimumsstandarder/kvalitetsrettigheder indføres på mange områder eller på få? Fra et omfattende katalog er der nu tale om nogle få områder, der skal have landsgældende normer. Landspolitikerne vil (endnu) ikke fjerne det kommunale selvstyre, men dog have hånd i hanke med økonomien.

Kommunerne frygter omsvøb, og at de ansattes energi forsvinder i regelstyring. Fagforeningerne ønsker ikke for fastlåste krav til personalet. Interesseorganisationerne, der arbejder for klienterne, og de pårørende, går ind for nationale, klart definerede kvalitetsnormer.

Reelt handler det om at bestemme, hvad pengene skal bruges til og ikke så meget om, hvad der er det bedste for de, der modtager ydelserne.

Regeringen vil gennemføre brugerundersøgelser. Socialdemokratiet vil have minimumsstandarder. Intet af de to udgangspunkter er velegnet.

På en stor del af de områder, reformen skal gælde, er brugerne ikke i stand til at give tilbagemelding via brugerundersøgelser. Danske og udenlandske erfaringer viser, at dette instrument er for ufølsomt til anvendelige informationer. Minimumsstandarder resulterer i rigid regelstyring og kontrol. Det skaber disharmoni mellem udøver og borger.

Visioner, strategier og kvalitetsnormer og behandlingsgarantier er ikke vanskelige at formulere. Det afgørende er gennemførelsen. De fine ord har det med at blive fortyndede og uigenkendelige ned gennem lagene i hierarkiet.

Det gælder mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce