Det er tid til et digitalt løft i virksomhederne
Af: Jani Lykke Methmann, direktør Væksthus Syddanmark og H.P. Geil, borgmester, Venstre, Haderslev Kommune og formand for Væksthus Syddanmark

For landets virksomheder er regeringens nye digitaliseringsstrategi godt nyt. En milliard kroner er der afsat til at styrke digitaliseringen i Danmark frem til 2025. Vigtigst af alt er der 38 konkrete tiltag fordelt på syv hovedområder, og mange af disse er rettet direkte mod de danske virksomheder.

Det gælder blandt andet initiativet SMV: Digital. Små og mellemstore virksomheder kalder over en bred kam på digitalisering. Mens større virksomheder har en digitaliseringsgrad på over 80 procent, så er den på under 40 procent for SMV'erne, men med den nye digitaliseringsstrategi får vi nu skruet yderligere op for mulighederne for, at netop disse virksomheder vil få grebet ud efter digitaliseringen.

Som samfund skal vi selvfølgelig stille os selv det relevante spørgsmål: Kan det betale sig, at vi investerer i at digitalisere virksomheder, eller skal vi blot lade det være virksomhedernes egen hovedpine?

Svaret er, at det giver rigtig god mening at investere i digitalisering. Det er veldokumenteret, at virksomheder, som lykkes med digital omstilling, øger produktiviteten, styrker konkurrenceevnen og får skabt nye forretningsmuligheder. Dansk Industri har for eksempel tal som viser, at virksomheder, der har digitaliseret deres salg, tjener op til 3,5 gange mere pr. medarbejder end virksomheder, der ikke har digitaliseret salget. (Kommentar: evt flere tal, der understøtter). Øget vækst er lig flere arbejdspladser.

I Væksthus Syddanmark, der hjælper regionens små og mellemstore virksomheder med at skabe øget vækst, har digitaliseringen derfor også erobret dagsordenen de seneste år. Der er massive digitale tilbud til virksomhederne, fordi det er her, at de i den grad kalder på ekspertise og tilbud, som kan hjælpe dem på vej.

Når SMV'erne halter efter de store virksomheder på den digitale front, så er det ikke fordi, at de ikke er opmærksomme på den digitale udvikling. De har blot brug for digital ekspertise, som de sjældent har internt i virksomheden. Når de skal lave en digital forretningsplan og gennemføre en digital transformation, er det derfor afgørende, at de har adgang til eksperter, som kan løfte dem.

Med initiativet "SMV: Digital" styrker vi tilbuddene til virksomhederne. Og det er netop det, som virksomhederne har brug for. Et godt eksempel på den værdi, som det skaber for virksomheder at få målrettede digitale tilbud, er programmet "Digitaliseringsløft", som Væksthusene har kørt de sidste to år. Da virksomhederne tog hul på deres digitale udfordringer, havde 85 % af dem ikke en digitaliseringsplan, og når virksomhederne selv skulle forklare, hvorfor de ikke fik den lavet, var svarene: "Manglende ressourcer i form af tid og mandskab" samt "manglende kompetencer i virksomheden til at vurdere mulighederne og potentielle gevinster."

Nu hvor virksomhederne har gennemført deres digitaliseringsløft, ser virkeligheden markant anderledes ud. Virksomhederne fortæller, at de har fået værdifuld viden om nye digitale forretningsmodeller, om salg via SoMe-platforme og om, hvordan de automatiserer salgs- og marketingsprocesser. 70 procent af virksomhederne har allerede fokus på at ændre deres administrative arbejdsgange og fremstillingsprocesser.

Det afgørende for virksomhederne er, at digitalisering ikke bliver en fluffy størrelse. De skal have adgang til eksperter, som kan hjælpe med at omsætte digitaliseringens muligheder til digital omstilling i deres forretning. Vi skal på tværs af virksomheder og på tværs af offentlige og private aktører stræbe efter at skabe endnu mere videndeling, end vi har været vant til. Digitaliseringen bevæger sig med så kraftig hast, at ét menneske umuligt kan være ekspert på alle områder, og én virksomhed ej heller mestre al digitalisering.

Selv om det for mange virksomheder kan virke overvældende at kaste sig over den digitale omstilling, så er den gode nyhed, at der er masser af tilbud og hjælp at hente. Den vigtigste opgave er at sikre, at de nationale målsætninger bliver omsat til lokal virkelighed.

Det kræver, at vi kender digitaliserings-temperaturen i virksomhederne. Med det for øje søsætter Væksthus Syddanmark i år et helt nyt digitaliseringsbarometer, som gør det muligt løbende at følge med i, om digitaliseringen lykkes eller ej. Dermed har vi også de bedste forudsætninger for at tilpasse og udvikle digitale tilbud, som gør, at syddanske virksomheder kan blive digitale frontløbere.