Den tredje alder. Livet er sgu skønt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingrid Rittmann, Krabbegårdsvej 35, Munkebo

Det er selvfølgelig godt, at man ikke er bundet af noget mere og kan råde over sin dag. Men det er selvfølgelig også forbundet med negative sider af tilværelsen. Mange ældre bliver alene og kan ikke klare at bo i deres hus mere. Og det kan være vanskeligt at synes, at det er godt at blive ældre. Man skal virkelig gøre en indsats for at synes om, at dagene er spændende, og man glæder sig til en ny dag, når man står op om morgenen.

Poul Erik Grønnegaard, Gl.Vindingevej 118, Nyborg

Det mest opmuntrende ved en høj alder er at tænke på alternativet. Derudover er det dejligt at vågne op og kunne sige, at hele dagen er til egen disposition. Du kan gøre, hvad du vil, du bliver ikke fyret eller bliver arbejdsløs, og din økonomi kan du overse - du ved, hvad du har, til du ikke er her mere - det er tryghed. Det vigtigste er nok, at du kan bruge din tid til at udvide din horisont, og du har tid til at reflektere over det, der virkelig interesserer dig.

Ejgil Torbensen, Smørvråvej 16, Morud

Holdninger til at blive ældre er i høj grad styret af individet selv efter opbygget livserfaring, men kan naturligvis også styres i negativ retning som følge af sygdom og udefra kommende negative oplevelser. Fordelene ved at blive ældre må vel alene tilskrives livserfaring, hvor de positive sider for den enkelte er afgørende for, hvorvidt alderdom kan tilskrives fordele. Eksempelvis et langt arbejdsliv hvor den enkelte dels har fået og dels selv har skabt mulighed for at udnytte eget initiativ, er nok det bedste grundlag for at få et godt liv som ældre.

Det bør nok og ikke mindst tilskrives arbejdsgiver og de muligheder pågældende fremmer på den enkelte arbejdsplads, hvor arbejdstagers evner opbygges af givne muligheder. Er der således opbygget et optimalt grundlag for udnyttelse og skabelse af eget initiativ, vil det naturligt fortsætte ud i ældrelivets daglige aktiviteter. Heri ligger så også fordelene ved den tilstundende alder, hvor pensionstiden giver frirum og mulighederne for udnyttelse af opbyggede evnen til initiativskabelse.

Niels Holmbech, Hyldevænget 2, Odense SØ

Man gider kun det, som man gider. Spilder ikke tid på tv og andre ting, som er styret af tosser. Man bor, hvor man vil (Afrika). Man får mere sex. Man gider ikke så mange mennesker. Man ved, hvad man vil.

Bjarne Sønderskov, Irisvej 14, Verninge, Tommerup

Et livsforløb uden de store problemer. En velforberedt pensionstilværelse, hvor økonomien ikke må være en stor byrde i hverdagen, og hvor man er forholdsvis rask og mobil til at foretage sig de ting, man gerne vil. Det vil være særligt opmuntrende for en høj alder, at samfundet stadig værdsætter dig som menneske og ikke som en byrde.

Dorthe Mørch, Svendborgvej 104, Ollerup, V. Skerninge

Jeg synes bare, det er så fedt at blive ældre; ikke mindst når jeg tænker på alternativet. Min tid er min egen. Endelig kan jeg læse alle de bøger, jeg ikke tog mig tid til før. Jeg kan bruge tid med vennerne. Jeg kan lave en simreret, der tager fem timer, fordi jeg har fem timer. Livet er smukt.

Jørgen Krøigård, Skrænten 21, Odense N

Det bedste ved at blive pensionist er, at man får god tid. Man skal ikke stræbe efter noget angående karrieren, og der er ikke en position på arbejdspladsen, man skal holde. Man kan tage på rejse uden for højsæsonen. Man kan dyrke sine interesser. Der er god tid til at være sammen med børnebørnene. For mig at se er der ikke noget opmuntrende ved en høj alder. Man ved jo, at det snart kan være slut. Derfor: Carpe diem. Grib dagen. Det gælder både for unge og gamle.

Steffen Daugard, Brombærranken 9, Middelfart

Et langt livs erfaring kan gives videre til nye generationer. Det er ikke sikkert, at det kan bruges, men muligheden er der. Har man overskud kan man være frivillig i mange sammenhænge. Man kan indgå i nye netværk. Man kan hjælpe sin familie med børnepasning. Seniorfællesskaber kan være en ny model for ældre til at leve sammen og hver for sig. Dyrke sin hobby.

Kurt Hansen, Sommervej 4, Odense SV

Have et godt helbred.

Henning Borgersen, Præstegyden 7, Glamsbjerg

Jeg er snart 70, fem år siden jeg var på arbejdsmarkedet. Man skal prøve at finde et netværk - gør det mens du arbejder, der er masser af muligheder. Held og lykke.

Birgit Navne, Filosofgangen 152, Odense C

Når man bliver ældre og går på pension, føles det næsten, som dengang man var ung og skulle til at tænke på, hvad man ville være. Man kan vælge til og fra, ligesom man har lyst og overskud til, men det gode er, at nu er du ikke under pres, men har total frihed til at gøre lige det, du har lyst til. Nogle vælger at drikke kaffe og gøre ingenting, andre arbejder, med eller uden løn osv., men nu er det dig, der bestemmer, du er ikke drevet af at skulle præstere. Men det, du foretager dig er baseret på lyst og tilpasset lige netop til dig. Det giver en frihed til at åbne nye døre og skabe indhold i den tredje alder, tilpasset ens fysiske formåen. For mit eget vedkommende har jeg det bedst ved stadig at være en del af samfundet, Det giver mig struktur i min dag, og det trives jeg bedst med. Jeg tror stadig på, at det aldrig er for sent at søge viden og lære nyt, det er udviklende og giver glæde.

Henning Sander Andersen, Ramsherred 58, Assens

Man får mere tid til sine interesser og kan også tage sig af familien. Man må blot håbe, at man ikke løber ind i nogen alvorlig sygdom eller noget, der giver handicap, men heldigvis kan man jo få megen hjælp nu om dage.

Dorete Hansen, Hesselhoved 12, Verninge, Tommerup

Det bedste ved at være efterlønner/pensionist er, at nu kan vi bestemme selv. Foretage os det vi vil, det er hverken skolelæreren eller arbejdsgiveren, som siger, hvad vi skal gøre.

Tage Jensen, Blanchestræde 4A, V. Skerninge

Det bedste ved at blive gammel er at blive fri for forpligtelser og frihed til at gøre, hvad man har lyst og evner til. Jeg har stor glæde ved at spille tennis, og så føjter jeg meget rundt på Fyn, hvor vi ældre mødes og danser. Glædes også over - trods den byrde vi er - at samfundet endnu har midler til, at bevare en god ældreomsorg.

Ole Falk, Vindegade 52, Odense C

Det bedste ved at være blevet ældre er, at jeg er blevet meget bedre til at skelne væsentligt fra uvæsentligt og ikke blindt følge tidens trends og tåbelige meningsdannere.

Helge Green, Åbakkevej 11, Odense NV

At have rådighed over sin egen tid og sine egne interesser. Der er selvfølgelig begrænsninger i henseende til økonomi, førlighed, helbred og partnerskaber, men med fornuftig tilpasning er det ovenstående, der tæller.

Kurt Andersen, Enghavevej 10, Nørre Aaby

Jeg har kun denne kommentar: Læs "Dr. Seuss on aging" - her taler han om de gyldne år. Det er, hvad jeg som 70+ mener om at blive gammel.

Poul Hvid-Jensen, Krengerupvej 91, Nårup, Tommerup

Fordelen er, at man kan "lege" hele dagen og ikke skal tænke på at knokle for, at indtægten kommer.

Kirsten Bisgaard-Bruun, Brummers Plads 19, Odense C

Vi kan få billige støttestrømper i Netto og Aldi. Børnebørnene er et godt link til noget af det liv, vi ellers næppe fik kendskab til, og forståelse for. Gebis-klisteret er blevet mere effektivt. Min taskestok fås nu i smarte farver. Jeg har tid til at læse avisen to gange, så husker jeg lidt af indholdet lidt bedre. Vennerne glemmer, så de griner vildt af de samme vitser - som jeg så får hukommelsestrænet. Der er seniorrabatter mange steder. Unge med indvandrerlook giver mig altid plads i bus og tog. Jeg kan hverken spise eller drikke så meget mere, det giver en sundere livsstil. Jeg kan klare både hårnet og internet. Det var blot et lille udpluk.

Bjarne Hilmersson, Mosegårdsvej 43, Odense C

Lykke kan ej købes for penge. Så længe man har et godt helbred, god økonomi og måske lever i et parforhold, tænker man ikke negativt i at blive ældre. Tværtimod. Man nyder friheden og "jeg ønsker mig ikke mere, men heller ikke mindre". Omvendt hvis man har et dårligt helbred, dårlig økonomi og måske lever i ensomhed. Der ønsker man en bedre tilværelse. Så spørgsmålet kunne også være: "Hvordan giver vi de svageste ældre en bedre tilværelse?"

Anne Hjeresen Karlsen, Bjørnøvej 18, Svendborg

Ja, nu lever vi jo i et godt land, hvor der bliver sørget for os, og hvis man ikke har mange skavanker, er det jo o.k. det meste.

Peter Storm, Søndergade 8, Middelfart

Det gode ved livet er, at det fortsætter til det sidste. Der er nok at tage fat i. Der er nok at bruge kræfterne og erfaringerne til. Til gavn for en bedre verden.

Bent Nielsen, Koldinghave 8, Gelsted

Skønt at blive f.eks. 80 år og ingen særlige smerter, godt humør og har det godt med andre. Værre er det for meget syge, som selv synes, de er til besvær og gerne vil have fri. Min kone og jeg lavede for mange år siden en aftale med sundhedsvæsenet om ikke at holde os kunstigt i live, men lade os få fred, hvis sådant skulle ske og give hjælpen videre til andre. I dag kan denne aftales laves på hjemmesiden sundhed.dk.

Per Høegh, Mejerivænget 37, Ørbæk

Frihed til at gøre hvad man vil. Tid til fordybelse. Tid til børn og børnebørn, det der betyder noget.

Jens Borresen, Lille Eng 1G, Svendborg

Der er ikke noget særligt opmuntrende ved at have en høj alder. Jeg er fyldt 82, men ved godt helbred og på deltidsarbejde.

P.E. Pedersen, Byvejen, Glamsbjerg

Det bedste er, at man er i live endnu, hvilket ikke er en selvfølge. Ellers kræver det et hel livs erfaring og viden at klare de udfordringer, det giver at blive ældre/gammel, særdeles når livet "krydres" med sygdom. Ellers at have børn/børnebørn og imødekommende medmennesker.

Kaj Lambertsen, Ved grotten 78, Assens

At man kan lave, hvad du vil og kan tage en "morfar", sove længe, være noget for børn og børnebørn, tage et slaw kort og i ældrecenteret. Lave sin livretter hver dag, men du skal hjælpe dig selv. Spar op så du kan købe dig hjælp. Kommunen gør det ikke ret godt.

Rasmus Raabjerg, Hjulets Kvarter 380A, Odense Sø

At man snart skal dø. Med en verden der bliver mere og mere egoistisk, og det hele handler kun om mig mig og mig, og man er sig selv nærmest. Vi deler befolkningen op i dem og os. Ældre bliver "glemt" af deres familie og bliver parkeret alene hjemme eller på plejecenter, hvor personalet har så travlt, at de glemmer en eller ens medicin, og man kan ligge i flere timer i en seng våd og beskidt. Så er det ikke en verden, der er værd at fortsætte i.

Gert Wiik, Fredensgade 13, Nykøbing Falster

Efter et langt arbejdsliv, hvor tiden er bestemt af omgivelsernes krav, har man som pensionist masser af tid til at gøre, hvad man selv vil. Essensen er, at man ikke længere er nødt til at sælge sin tid for penge.

Bent Ib Øllegaard Olsen, Sømarksvej 142, Søndersø

Først må jeg lige anføre, at jeg er årgang 1945. Det at blive ældre betyder også, at følelsen af at have fået større andel i livet vokser, og det er selvfølgeligt dejligt. Efter et langt og meget tilfredsstillende arbejds- og familieliv med børn, bliver det lidt på sidelinjen som observatør. Mere fritid må også ses som en fordel, således der er tid til motion, ferier og mange andre fritidsaktiviteter samt familiebesøg hos børn og børnebørn. Det er en væsentlig faktor at såvel helbred som økonomi følger med. Her en fordel at samfundet tager del i pensionsopsparing. Ja og forhøjelsen af pensionsalderen er måske et punkt, som kommer op igen og ændrer sig i nedadgående retning. Måske burde et stop på max. 67 være grænsen og evt. mindre for flere fysiske erhverv. Det samfundet sparer på pensioner ved at arbejde til over 70 år betaler man måske på sygedage etc. Så mere flexibilitet på aldersgrænsen set ifht. erhverv. Min indtil nu erfaring fortæller mig at det at være pensionist er en absolut god tid.

Lars Lysholm, Lærkevangen 16, Odense NV

Frihed til at være der, når børnebørnene kalder. Frihed til at gå til foredrag om formiddagen. Frihed til at tage på ferie udenfor højsæsonen. Frihed til at fordybe sig i ting, der tager tid. Frihed til at nyde livet med sine kære.

Johnny Duvander, Grenvænget 15, Svendborg

Det er fuldkommen lige meget, om det er sur mandag morgen, eller fredag fem minutter i gå hjem tid og weekend. Jeg var dog meget glad for at gå på arbejde i mine 47 år som lønmodtager. Så er livet så også i den gode tredje alder ekstra god, når man går på efterløn og pension med en særdeles god pensionsordning, sparet op over mange år og derved kan tage på ferie når det passer mig. Så livet er skønt, når man samtidig har et fantastisk helbred, som også bliver holdt ved lige, ved megen motion på min gode racer- og jernhest.

Niels Frølich Nilsson, Bøllemosevej 20, Uvelse, Slangerup

Du får bedre tid til at dyrke venskaber og være lidt mere for familien.

Jacob T. Davidsen, Vindeby Birkevej 13, Tåsinge, Svendborg

For mig er friheden det at styre sin dag selv, det har været en stor gevinst. At få et roligt liv, at gøre hvad men har lyst til, at kunne rejse når man vil, at kunne passe sine børnebørn, når der er behov. Det er et godt liv, når man har rundet de 67.

Jan Erik Helweg-Mikkelsen, Skolevej 16, Odense N

Det gode ved at blive ældre er at kunne hjælpe sine børn i en fortravlet arbejdsdag og hente børnebørn i daginstitutioner. Når jeg selv husker tilbage, hvordan det var at være småbørnsfamilie, så er det godt, at vi kan være der til at hente børnebørn i daginstitutioner, når lukketider ikke passer sammen med arbejdstider.

Det gode er, at smerter efter er et langt arbejdsliv i kroppen bliver reduceret, man kan tage mere hensyn til sig selv. At man kan sove længe, gå i seng når man vil, gøre de ting man har lyst til, hellige sig en fritidsaktivitet, og sidst men ikke mindst tage på en rejse udenfor de normale ferieperioder uden at skulle spørge en chef om man kan få fri.

Men du skal være klar til det i hovedet, hvis ikke, så bliv på arbejdsmarkedet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce