Den kendte tryghed er tilbage efter ferien

Peder Thyssen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

varmestue

Kirkens Korshærs varmestue i Nørregade i Odense holdt sommerferielukket i uge 29 og 30. Det har den gjort i alle de år, den har eksisteret, for at afvikle ferien.

Det har været nødvendigt, men aldrig godt, for i de to uger har der altid været undtagelsestilstand for varmstuens brugere.

Gadepræsten har dog altid været på arbejde i disse uger og har kunnet afbøde undtagelsestilstanden en lille smule.

I år var jeg særlig opmærksom på, hvad der skete i disse to uger. Hvad ville virkningen være af, at varmestuen var lukket.

Den første og helt umiddelbare reaktion var, hvor man nu skulle få noget at spise henne. Jeg foreslog, at man blot kunne tage i varmestuen i Pantheonsgade. Der var åbent.

"Der tør jeg ikke komme", blev der svaret. Og grunden er, at miljøet i Pantheonsgade er mere for de hårde drenge. De sarte sjæle fra varmestuen i Nørregade er bange for dem, der kommer derovre.

Den næste iagttagelse, jeg gjorde, var, at man manglede et sted at mødes. Et sted hvor man kunne komme og i fred og ro have fællesskab med andre ligestillede.

Det betød så, at jeg fandt de faste brugere af varmestuen fordelt overalt i byen i små grupper. Banegården, omkring rådhuset, Adamsgade, i Nørregade og en lille gruppe samledes også i Kongens Have. For hvor skal man gøre af sig selv, når det faste mødested er lukket?

Den iagttagelse, der gjorde mest ondt, var dog, at der opstod en uro og usikkerhed blandt varmestuens brugere i deres i forvejen meget skrøbelige liv. Heldigvis kunne vi snakke os ud af det, for der var jo håb forude.

Varmestuen i Nørregade åbnede jo igen i uge 31. Men, tænkte jeg så, hvad hvis nu varmestuen var nødt til at lukke helt? Ja, så ville vi overlade nogle af de aller svageste borgere til sig selv. En tanke der næsten ikke var til at holde ud.

I uge 31 åbnede varmestuen igen. Jeg kørte min faste runde. Alle havde et sted at mødes, alle fik noget at spise, der var mennesker til at tage sig af brugerne. Det blev en dag præget af den kendte tryghed.

Og godt for det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce