KORTSLUTNING: Jeg er ikke altid enig med Ringsmose, men hans indlæg er altid velargumenterede og derfor værd at læse. Således også med kronikken 22.07 "Demokrati og psykologi", hvor Grundtvigs tanker om den enkeltes ret og pligt - med rette - er det bærende element.

Der sker imidlertid en kortslutning, når dette grundtvigske ideal omskrives således: "Hvis demokratiet skal fungere, må ansvarlige borgere danne sig selvstændige meninger, og...ikke lade sine synspunkter bestemme...af andre."

Skal det være demokratiets forudsætning, kan det ikke fungere, for ingen kan have en kvalificeret mening om alle aspekter af samfundsmaskineriet.

Forudsætningen for, at demokratiet kan fungere, er derimod respekten for, at andre har en anden mening end jeg, opfører sig anderledes end jeg, klæder sig anderledes end jeg osv.

Parres denne respekt med accepten af, at samfundet ikke på alle måder indrettes således, som jeg synes, det burde være, har vi forudsætningen for, at demokratiet kan få lov til at fungere.

Er man ildsjæl som Ringsmose, slår man sig ikke til tåls med status quo, men søger at ændre "de andres" indstilling, men det afgørende er her med hvilken indstilling, man forsøger.

Hvis man er besjælet af den opfattelse, at når "de andre" mener noget andet end jeg, så er det fordi, de ikke har dannet sig en selvstændig mening, men ukritisk holder fast i fordomsfulde opfattelser, er det ikke "de andre", der gør, at demokratiet ikke får lov til at fungere, men mig selv, der har en udemokratisk indstilling.
  • fyens.dk