Debat om politi på Nordfyn: Regnearkene lyver aldrig!
Af: Ulrich Dethlef Jørgensen, Branebjerg 54, 5471 Søndersø

Svar til chefpolitiinspektør Lars Bræmhøjs læserbrev den 25. januar. I svaret til mit læserbrev den 23. januar 2018 beskrives, at de anmeldte indbrudstal for Nordfyn er faldet fra 440 i 2016 og til 273 i 2017. Tallene lyver ikke. Alt ser jo godt på papiret, så alt må være fryd og gammen.

Hvis vi lige zoomer lidt ud på Fyens.dk og kigger på de andre lokalsider, så tegner der sig det samme billede af indbrud. Vi ved, at regneark aldrig lyver. Derfor må vi lige zoome endnu længere ud og se på en statistik for hele Danmark og sammenligne med vores nabolande Sverige, Norge og Tyskland.

I 2012 bonner Danmark ud med med næsten tre gange så mange indbrud i forhold til 100.000 borgere sammenlignet med vores nabolande. I år 2016 har vi godt nok halveret det samlede antal indbrud i Danmark, men antallet af indbrud i vores nabolande har i samme periode ligget stabilt på et lavt niveau - under det halve af hvad vi udsættes for her hjemme. Indbrudstallene er som nævnt faldende i hele Danmark - det skyldes ikke, at politiet har været mere synlige og har fanget tyvene. (Der opklares kun 6 procent af indbrud i Danmark)

Det har måske mere været de socioøkonomisk fordele her de senere år. Vi skal dog stadigvæk ikke være tilfredse med, at vi har dobbelt så mange indbrud pr 100.000 borgere som vores nabolande. Hvis jeg var justitsminister, ville jeg skamme mig over, at det er en chefpolitiinspektør, som må ud i medierne for at forsvare dette makværk af en politireform. Politiet har jo ingen magt over den politireform.

Jeg forventer selv at opstille til folketingsvalget. Jeg vil kæmpe for:

o At de administrative medarbejdere vender tilbage til politiet for at afhjælpe det eksisterende IT-helvede. o At alle kommuner som minimum har en fast landbetjent der kan genoprette tilliden mellem borger og politi.

Mere om emnet

Se alle
1
Fyns Politi: Markant færre indbrud på Nordfyn

Fyns Politi: Markant færre indbrud på Nordfyn

3
Lokaldebat: De mange indbrud og den manglende landbetjent

Lokaldebat: De mange indbrud og den manglende landbetjent