Debat om besparelser på skoler: Man udsulter oplandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Leif Bode Nielsen, Bokærsvej 15, 5485 Skamby
Demonstration
Debat. 

Lokaldebat: Direktionen i Nordfyns Kommune har udarbejdet et omfattende sparekatalog, som man med vanlig sans for eufemismer har valgt at kalde et "Omstillingskatalog". Som liberal er jeg da stor tilhænger af, at det offentlige bruger skatteydernes penge fornuftigt. Jeg er bare ikke sikker på, at netop denne rapport er helt gennemtænkt.

Punkt 1: Kan det virkeligt passe, at der slet ikke kan effektiviseres i administrationen? Ikke en af de foreslåede besparelser går ud på at nedsatte antallet af højtlønnede teoretikere på rådhusene. Da man har udarbejdet kataloget, har man vist glemt at kigge op og ned af egen direktionsgang. Det ville aldrig være sket i en privat virksomhed. Det er noget fantasiløst, men ikke spor overraskende.

Punkt 2: I skærende kontrast til kommunens ønske om at være en tilflytningskommune, har man valgt endnu en gang at udsulte oplandet. Nu vil man, at vores dreng på tre ikke længere skal gå i sin velfungerende børnehave, men skal til at gå i en pasningsfabrik med 130 børn i Søndersø. I den forventede besparelse på en halv million har man næppe indregnet de samfundsøkonomiske konsekvenser af at forældre fra oplandet nu skal bruge mere tid på at hente og bringe. Besparelsen tager ikke højde for anlægsomkostningerne til den nye børnehave, som kommunen selv anslår er på 31 millioner. Det vil sige at ROI på manøvren med lidt held opnås efter 62 år, hvis vi antager at anlægsomkostningen kan afholdes helt uden renteudgifter.

Da vi flyttede til Skamby, var vores kvarter udpræget af sølvbryllupsvarianten, men i dag er der børn i alle vængerne. Det er vel sådan, man gør en kommune attraktiv for tilflytterne. Som pendler har jeg trofast boet i Skamby, uanset om jeg har arbejdet i København eller som nu i Billund. Men hvis vi på grund af udsultningen af oplandet på et tidspunkt ser os nødsaget til at flytte, bliver det næppe til Bogense eller Søndersø. Så ser jeg absolut ingen grund til at vi ikke bare skulle flytte til Billund.

Direktionen skulle overveje at gentænke de forslag der er i direkte modstrid med formålet, der ifølge rapporten blandt andet er ..." fortsat at skabe vækst og udvikling i kommunen".

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce